Sabrina en Almar ontdekken...........

Lower Sabie en naar Hazyview

Woensdag 20 januari 2016

De vroege ochtend rit hebben we overgeslagen. Richting het middaguur zijn we nog naar het Plaats Delict gegaan. Het slachtoffer en de belagers zijn nog aanwezig. Hoewel het slachtoffer alleen nog een rug en kop heeft. We zien nu dat het in ieder geval 2 mannetjes en een vrouwtje zijn geweest. Van de 4e is geen spoor. Vlakbij staat de volgende troep te wachten op te mogen eten, 3 gieren, terwijl een mannetje leeuw nog de lekker stukken van de rug aan het eten is. We rijden maar weer verder.

De gebruikelijke dieren komen we weer tegen. Grote groepen zebra’s met gnoes. Buffels en meer komt langs. Verder is het landschap zeer afwisselend en ook relatief groen. Steppe afgewisseld met bossen en bergen. De Sabie heeft relatief veel water ten opzichte van de poelen die over het algemeen droog staan.

Voor de middag hebben we een Zonsondergang rit geboekt. Deze is minder spectaculair verlopen dan de rit van gisteravond. Maar nu zien we wel voor het eerst neushoorns in de omgeving van Lower Sabie. Met buffels, zebra’s, gnoes, olifanten en herten wordt de rit afgesloten met een grote gevlekte genet kat. Het was ondertussen al weer donker en samen met de gids is Almar de enige die het dier gezien heeft, heel kort.

Donderdag 21 januari 2016

Met een groep olifanten aan de andere kant van het hek, uitzicht op de Sabie typen we de belevenissen van vandaag. Dat is niet meer dan het “gebruikelijke”. Na een week heb je veel verschillende dieren gezien en hoop je op nog meer van de katten of honden. Het blijft wel bijzonder om door de natuur te blijven door rijden.

Zo hebben we lang bij een waterpoel, welke zowaar water had, staan kijken. Op een paar meter afstand ging een kudde zebra’s water drinken samen met een giraf. Nadat zij klaar waren kwam er een flinke groep olifanten. Iets naar achteren gereden en dit zitten bekijken. Van klein tot groot gingen ze eerst drinken. Ze kunnen blijkbaar gemiddeld zo’n 70 liter water naar binnen werken. Met meer dan 10 zijn dat heel wat emmers. Daarna liepen ze allemaal het water in om kopje onder te gaan. Toen weer het droge op en met de slurven gooiden ze zand over zich heen. Het hele schouwspel duurde een tijdje maar daar ben je voor naar dit land gekomen.

Oja, een groep van zo’n 8 gieren hebben nu bezit genomen van het karkas van het Nijlpaard jong. Van de leeuwen geen spoor meer, behalve de bloedvlek op het asfalt. Gisteren roken en zagen we kort verderop een volwassen nijlpaard liggen bedolven onder onderzoekende gieren. Wellicht de moeder? Wij nemen aan dat DNA is afgenomen door de groep die onderzoek deed.

Vrijdag 22 januari 2016

Gisteravond hebben we nog bezoek gehad van een jong nijlpaard aan het hek. Recht tegenover ons huisje. Volgens een gids was deze 3 a 4 jaar oud. Grazend tegen het hek aan van ons kamp. Toch wat dubbele gevoelens wanneer je de situatie van 2 dagen geleden terughaalt. Leuke beesten en onverstoord aan het eten.

Vanochtend was erg apart. Weinig dieren te zien. Zelfs nagenoeg geen herten. Misschien is er iets op komst. We zagen wat olifanten en een moeder en heel klein giraffe kind als afscheid. Door het Krugerhek op weg naar ons overnachtingsplek, Sabie River Bush Lodge. In safaritent langs de rivier de Sabie. Bijzondere opzet door de tenten en het restaurant / bar met rietendak. Maar voordat we daar waren eerst wat boodschappen doen. Bijna aangekomen bij een supermarkt hadden we een lekke band. Een Zuid Afrikaan aangesproken of we mochten bellen. In plaats daarvan verving hij onze band. Van een ander mochten we de telefoon lenen. Na eerst onze koffers afgeleverd te hebben in het hotel gingen we onze band laten maken in Hazyview. 3 kilometer van waar we de band hadden verwisseld. Het hotel lag 20 kilometer terug naar het Krugerpark. Maar nu genieten van de zon en 30 graden.