Sabrina en Almar ontdekken...........

Gozo, Victoria, Xlendi en Azure Window

Nu na een dag of 4 begrijpen wij het nut van de EU. We rijden hier over pikzwarte egale wegen. Met mooie borden langs de weg door wie het betaald is. Parkeerplaatsen te over bij kerken waar niemand komt en in Victoria is een gigantisch gebouw om de oude entree van de stad gebouwd die werkelijk te mooi en modern is en weinig nut heeft. Maar wel een mooi bordje door wie het gefinancierd is. In ons hotel zit er op een afval emmer, die eigenlijk voor gescheiden afval is maar niet zo wordt gebruikt, een sticker dat deze mede door de EU is gefinancierd en de televisie op het dressoir wordt mede gefinancierd door de EU. Oja, en ook de verbouwing aan het hotel.

Tot zover onze bijdrage zodat we weten waar de centen blijven.

Gisteren de overtocht gemaakt naar Gozo. Na het aan land gaan in Mgarr zijn we de heuvel op gereden en hebben een uitzicht gehad over Comino en de Middellandse zee. Daarna door naar Victoria. Hier hebben we de plaatselijke SV gesponsord door onze auto op het hoofdveld te parkeren. Nobel van ons.

De oude stad is behoorlijk gerestaureerd en ziet er mooi uit. Een oude kerk in het midden en daaromheen alle bebouwing om muurt door een oude stadswal. Hier hebben we een aantal uur rond geslenterd en ook in de nieuwe oude stad met kleine straatjes.

In de middag reden we naar ons hotel in Xlendi. Een kleine baai met een boulevardje wat er gezellig aandoet. Na 2 maal langs ons hotel te zijn gereden vonden we de ingang. Het hotel bestaat uit minimaal 2 gebouwen die tegen de klif opgebouwd is. Hierdoor hebben we 2 liften moeten nemen, de eerste tot de 2e verdieping en de 2e vanaf de BG naar de 3e. Hierdoor kwamen we uit op de 8e verdieping in totaal en kamer 409. Wij snappen het ook niet meer. Maar de kamer kijkt hooguit over de baai en is ruim. Hier blijven wij 4 nachten.

Vandaag voor 10 uur aangekomen bij Azure Window. Een natuurlijke boog in het water waar de zee onderdoor stroomt. Je kon er vlak onderkomen, overheen lopen (maar dat was niet zonder gevaar en hebben we ook maar niet gedaan) en op oog hoogte komen van de boog. Toen wij na wat tijd terugkeerden op de parkeerplaats stonden daar alweer de bussen. Voor ons tijd om verder te gaan. Naar de Ta’ Pinu, Basiliek van de lieve Madonna ofzo. Een heel groot Katholiek gebouw wat nu wordt gerestaureerd.

Volgende stop een vuurtoren. Na een zowaar slechte weg omhoog kwamen we bij een verbodsbord en moesten wij de auto laten staan. Kort op weg naar de vuurtoren wilde Sabrina een steentje wegschoppen waardoor haar grote teen nu 5 mm korter is. De vuurtoren hebben wij nooit gehaald.

Om te ontsmetten zijn de snorkel en zwemvliezen aangetrokken en is er naar het onderwater leven in de baai van Xlendi gekeken. Wij denken een moeraal / murene gezien te hebben en een aantal steenvissen. Maar dit moeten de foto’s nog uitwijzen.