Sabrina en Almar ontdekken...........

Oude hoofdstad Leon en vulkaan Momotombo

Met het geruis van de Stille Oceaan zijn wij gisteren in slaap gevallen. De zonsondergang vanaf ons balkon was geheel onbewolkt.

De volgende ochtend ging de wekker: “ALMAR!!” Er vliegen hier in de omgeving behoorlijk wat muggen maar om zo hysterisch te reageren. Sabrina zat rechtop in bed. “Waarom zo’n paniek om een mug?” Het bleek iets groter te zijn, een Vleermuis. Op Sabrina haar kussen was een vleermuis geland en ook nog in onze klamboe. Hoe dit dier erin is gekomen….. Het beestje probeerde eruit te komen maar dat lukte niet. Met een handdoek hebben we het dier gevangen en weer leren vliegen.

Nog even liggen kijken vanuit ons bed naar de oceaan en toen onder de koude douche en ontbijten. Om 9.00 uur wilden wij in Leon, de oude hoofdstad” zijn.

Klik hier voor de foto’s van vandaag

De stad staat bekend om zijn hitte en dat klopt. Om 9 uur zweet je al. Nadat we de auto midden in de stad hadden weggezet was stop 1 de Kathedraal van Leon. Een wit gebouw en deels zwart uitgeslagen met koepels op het dak. Het dak kon je op. Hier had je uitzicht over de stad en de omliggende vulkanen waarvan er minimaal 1 goed rookt, de Momotombo. Je ziet ook een continue smog over de omgeving hangen van de rook.

Leon is met zijn oude kleurrijke gebouwen en drukte een echte Midden- en Zuid Amerikaanse stad. Druk maar erg gemoedelijk. Veel oude straatjes en ook hier weer de paard en wagens en riksja’s. Wel minder dan in Granada. Uiteraard na veel nauwe straatjes en de mensen doorkruist te hebben kom je bij verschillende kerken. Barok en Neo nog iets stijlen enzovoorts. Het ene interieur is nog meer kitscherig dan de ander. Ondanks de vele mensen en het verkeer doen deze steden erg ontspannen en zeer vriendelijk aan. Het is een erg prettige drukte.

Na onze wandeltocht van kerk naar gebouw naar plein naar muurschildering wilden wij een werkende vulkaan van dichtbij bekijken. Als eerder beschreven hebben wij de Momotombo vanaf de oever van het meer van Managua bekeken met zijn rookpluim.

Op de weg terug naar ons kasteeltje, wat er een beetje uitziet als de molens van Don Quichot maar dan zonder wieken en met palmbladen dak (eigenlijk heeft die Don er niets mee te maken) zagen we een andere vulkaan rook uitbraken. Dit was vanochtend nog niet………