Sabrina en Almar ontdekken...........

Jiquilillo (Noord West Nicaragua)

Klik hier voor de foto’s van de afgelopen dagen

Gisteren zijn wij stiefouders geworden van 71 jongetjes en meisjes. Hoeveel van ieder weten we niet. We moesten ze zelf uitgraven en wassen. In de middag hebben we ze de wereld in laten rennen de oceaan in. Het zijn de 3 tot 5 centimeter versie van de Zwarte schildpad.

De eieren van deze schildpad worden door de lokale mensen opgegraven. Al jaren en verkocht. Eerder aan opkopers verderop in een grotere stad. Deze verhandelden ze weer om te eten en andere zaakjes mee te doen. De lodge waar wij nu zitten in Jiquilillo (spreek uit: Hikke lillo) koopt de eieren nu en broed ze uit en wij mochten een nest dat toevallig uitkwam naar zee brengen. Het uitgraven van de schildpadden midden op de dag was behoorlijk zweten.

Vanochtend vanaf 4 uur een rondvaart door de delta hier in de buurt met een bootje door de mangroven. We hadden ook iets anders kunnen doen, niemand die ons zou vinden. Maar we hebben boven op een berg de zon op zien komen met een mooi uitzicht over het gebied met weer 2 rokende vulkanen. Helaas zijn er naast reigers weinig andere vogels te zien hier. Veel voedsel is weggevist en de mangroven worden ook hier bedreigd. Wat er is is mooi maar qua dieren zeer beperkt. De mooiste dieren hier zijn de pelikanen die de hele dag langs vliegen in kleine groepjes.

In de ochtend hebben we gekochte eieren mogen begraven waar over 45 tot 60 dagen hopelijk weer nieuwe schildpadden uitkomen. Zo staan er nu bijna 50 nesten met gemiddeld 100 eieren in verschillende stadia rijp te worden.

De middag nog wat zon opgesnoven en gezwommen in de oceaan met een zeer sterke stroming.

Joop en Anja

Wordt het toch nog een dure Sinterklaas en Kerst met al die nieuwe kleinkinderen.
Geweldig dat jullie dit mochten doen.