Sabrina en Almar ontdekken...........

Aankomst in Chili en Santiago de Chile

Op tijd naar Schiphol. Koffers afgeven aan de automaat en door de beveiliging. Ging redelijk vlot. En toen kwam er ineens een paniek aanval; Spaans boekje vergeten! Grote paniek. Boekwinkel 1, alleen Mexicaans Spaans, we gaan naar Chili.

Boekwinkel 2, nee geen Spaans, wel Portugees. “Waar gaan jullie heen?” vraagt de boeken mevrouw. “Zuid Amerika” zeggen wij. “Maar dan neem je Portugees mee, dat spreken ze in Brazilië”. “Dat klopt” zeggen wij “maar daar gaan we niet heen”. “Ow” zegt onze boeken mevrouw. “Waar dan heen?” “Chili.” “Waar ligt dat?” Gelukkig werkt deze boekenwurm op een internationale luchthaven genaamd “Schiphol”! Ze zou de kennis van de wereld maar voor haar werk nodig hebben. Als piloot zou je nog wat met haar kunnen beleven. Ze had gelukkig geen blauw pakje aan.

We vertrekken maar met een “Wat en Hoe in Spaans” en kunnen rustig het vliegtuig in.

Op tijd vertrokken over Torquay naar Peru. In de pantry van het vliegtuig de tijd gedood met een gesprek met een stewardess tot aan Lima. Daar de overstap naar Chili. Totaal 15 uur vliegen en 3 uur overstap zetten we om 3:00 uur in de ochtend voet op Chileense bodem. Ruim 30 minuten eerder dan het schema aan gaf.

Binnen 30 minuten hadden we ook onze koffers en stonden we buiten. Helaas was onze taxi er niet. Tja en toen. Geen telefoon in de buurt. Een aardige taxi chauffeur heeft ons hotel gebeld en na een paar minuten was ons vervoer er. Iets na 4:00 uur lagen we op bed.

De eerste dag op zoek naar een pinautomaat. Het handige hiervan is dat je na kantoortijden er gebruik van zou kunnen maken; KUNNEN. Hier in Chili zitten ze allemaal achter een deur. En laten die nou op slot zitten. Vanwege een vakantie week. Geen idee welke. De meneer van de Starbucks kon ons vertellen dat het Halloween is. 31 oktober feest, 1 november ook en 2 november blijkbaar uitkateren en door feesten. De eerste winkel ging pas om 12 uur open maar de meesten bleven dicht. Zo ook de banken. Tijdens onze stadswandeling kwamen we een pinautomaat tegen waar de deur toch open ging en hadden we geld. Voordeel van deze feestweek is wel dat het heerlijk rustig was in de ochtend. We begonnen met de Santa Lucia berg. Uitzicht midden in de stad over de stad. Ook tijdens de wandeling zagen we dat de stad een mengelmoes is van oude en nieuwe gebouwen. En mooie pleinen. Met name Plaza de Armas met een vreemd sculptuur er op.

De middag wilden we een hogere berg op, Cerro San Cristobal. Paar honderd meter hoger dan Santa Lucia, maar druk! Er stond een file naar toe en voor de lift stond je een uur in de rij. Wij googlen het uitzicht wel. In de wijk er omheen was het 1 grote bierstal met Halloween uitrusting. Wij gingen weer terug naar ons hotel. Morgen gaan we verder naar Rapa Nui! Rapa Nui De stad hebben wij wel gezien. Niet heel veel bijzonders of anders dan andere Latijns Amerikaanse steden.