Sabrina en Almar ontdekken...........

Tweede volle dag op Paaseiland

De tweede volle dag Paaseiland zit er bijna op. Almar was in zijn gezicht, nek en armen flink verbrand. Tja, weinig ervaring met dit eiland en de zon zou het excuus moeten zijn. Wellicht is het een beetje eigenwijs……

Vandaag stond in het teken van wachten, bij de telefoonmaatschappij en het postkantoor. Wanneer de werkwijze in Nederland zo zou zijn was alles failliet gegaan. Een rij voor de klantenservice, wat niet snel gaat, en een rij voor de kassa. Die je beide moet doorlopen om een simkaart te kopen. Binnen een uur stonden we weer buiten bij de telefoonmaatschappij. Én we hebben onze Paaseiland stempel in ons paspoort! Wij zijn nu officieel aan land geweest.

Flink bewolkt en zeer veel wind vandaag. Maar toch lekker korte broek weer. Zal het in Nederland eindelijk vriezen?

Vandaag een paar Ahu’s bekeken waaronder Ahu a Kivi. Deze beelden stonden ook (weer) mooi overeind. Alle rechtop staande beelden op de ahu’s op Paaseiland zijn in het midden van de 20e eeuw weer hersteld. Door volkerenstrijd in eerdere eeuwen en de natuur, tsunamie o.a., waren de beelden allemaal omgehaald. Die zie je ook op de meeste plekken van het eiland. Velen met hun snoet in het zand of gras en de rode stenen (Pukao) die op de hoofden zouden moeten liggen (topknots in het engels) verderop in het land. De Moai stellen de voorouders voor en de Pukao zouden het rode kapsel moeten voorstellen die de oorspronkelijke mannelijke bewoners hadden. Een Ahu is een ceremonieel plateau met de beelden. Die weer uitkeken op de nederzetting. Maar nog niet iedereen is het hier over eens. Nu zijn we weer bij met de geschiedenisles.

Tussendoor zijn we op de plek geweest waar de Pukao’s gemaakt zijn met een panoramisch uitzicht over Hanga Roa. Paaseiland heeft iets relaxts en erg prettig om te verblijven.

Joop en Anja

Het vriest nog steeds niet in Nederland, gisteren (6 november) was het 17 graden!