Sabrina en Almar ontdekken...........

Humberstone en Santa Laura in de Atacama woestijn

De eerste stop was Humberstone en Santa Laura. 2 spookdorpjes midden in de Atacamawoestijn. Hier werd salpeter gewonnen voor de springstoffen die Europa nodig had. Van midden 19e tot begin 20e eeuw waren het redelijk welvarend dorpen met meer dan 5000 inwoners. Bestond uit een theater, zwembad, huisjes en winkelcentrum. Een uiteraard de verwerkingsfabrieken.

Ergens rond 1930 werd synthetisch springstof uitgevonden en inclusief de economische crisis stortte de prijzen in en werden de dorpen verlaten. Grote delen staan nu nog en kan je dus bezoeken.

Stop twee was de geogliefen van Pintados. Helaas konden we er niet dichtbij komen. Op maandag wordt er onderhoud gepleegd. En dat was vandaag. Maar vanaf een strandweg was het goed te zien.

Overnachten doen we in een oase genaamd Pica. Een heel klein dorpje met uiteraard een plein met zitjes en bomen en een grote gotische kerk. Verder sluit alles om 14:00 uur tot ergens in de avond wat veel voorkomt in de kleinere dorpen. Wij besluiten ook maar een siësta te gaan houden.