Sabrina en Almar ontdekken...........

Borjomi en Vardzia; grotstad

Doordat we gisteren verder door waren gereden dan eerst gepland konden we vandaag rustig aan doen. Na het ontbijt tussen alle opgedirkte Russen in Borjomi Palace vertrokken we naar 1 van de belangrijkste bezienswaardigheden van het land. De rit naar Vadzia verliep ontspannen. En de paar opgefokte wielen bestuurders (bijna van iedere wagen ontbreekt er wel een bumper) lieten we rustig voorbij gaan. Een mooie rit door de groene bergen van de lage Caucasus, langs de rivier de Koera. Het was droog en de lucht klaarde al meer op. Tegen de middag bereikten wij de rotsstad Vardzia. Eeuwen geleden, rond 1185 na Christus, in de berg uitgehakt door monniken. Compleet met klooster. Door een aardbeving is de voorkant van de stad afgeslagen waardoor het nu allemaal gaten in de rotswand zijn. Het klooster is uiteraard behouden gebleven. Door de gehele stad kon rond gelopen worden. Ook is er een waterpoel in de berg waar helende krachten aan toe worden bedeeld. De omgeving is zeer mooi, zie ook de foto’s. In de middag hebben we langs de rivier geluncht en voor het eerst 10 stuks Chinkali geprobeerd. Een deeg pakketje opgevouwen alsof het een grote knoflookbol is, gevuld met vlees-, champignon- of kaasragout. Totaal inclusief drankjes toch wel € 5,00.

Ons hotel, of beter gezegd Resort, heeft uitzicht op de bergen en Vardzia. In de middag hebben we op het terras genoten van de zon en een Georgisch biertje. En moesten ons inhouden om voor € 1,50 niet nog een halve liter te bestellen. Wij wachten rustig af tot de avond en de lampen van Vardzia aan gaan.