Sabrina en Almar ontdekken...........

Shark Cage Diving in Gansbaai en Kaapstad; Tafelberg

Zoals jullie kunnen lezen doen wij het nog. Het kan vandaag wel eens een lang verhaal worden. Dus ga er maar voor zitten of sluit af.

Het Shark Cage Diving stond op het programma vanochtend. Dit hoeven we denk ik niet te vertalen maar het is niet zo dat je naar een haai in een kooitje gaat kijken. Het tegenovergestelde is meer waar. Om 5.45 ging de wekker, heerlijk uitgerust met een flinke verkoudheid vannacht, veel hoesten dus, stonden wij naast ons bed. Op naar Kleinbaai (Gansbaai).

Om 6.45 meldden wij ons, ontbijt er in en om 7.30 uur brieving. Wat gaat er gebeuren en wat mag niet. De kunst is om haaien, Great White Shark (mensenhaai), te lokken. Zodra deze er zijn gaat er een grote kooi het water in en daar gaan dan 6 a 7 vrijwilligers (!?) in met een duikbril. Haai zwemt langs en de vrijwilligers duiken met hoofd naar beneden en hebben dan oogcontact met een haai. Simpel.

8.00 uur werden wij de boot ingeladen. Wind ging nog verder liggen en het dikke wolkenpak brak open. 1 van de instructies was trouwens, niet schreeuwen in paniek alleen als de crew dit zou doen. De boot werd met ons en al in het water gelaten en volgens ons ging er iets mis. De crew raakte wat in paniek, 1 man sprong over het dek naar voren en de stuurman hoorde wij flink vloeken. Dus wij vroegen of wij nu ook mochten schreeuwen………

Met droge voeten gingen wij zee op. Vlak voor Dyer island gingen de ankers uit. Hoofd van een vis het water in en regelmatig wat vis derrie in liters de zee in. Haaien vissen begon om 8.20 uur. Om 9 uur niets, 9.30 uur een andere plek gezocht, iets verder van de andere boten vandaan die ook geen haai te zien kregen. De haaien bleken de laatste weken ook anders te reageren dan normaal. En 100% garantie was geen optie. 10 uur niets, 10.30 uur niets en om ongeveer 11 uur moesten we weer terug zijn voor de volgende groep. Om 10.45 dachten wij dat we langzaamaan zouden gaan inrukken. Kort daarna schiet een kabel met aas als een gek weg. Zou het dan toch? JA! Een haai komt boven en wanneer je dat voor het eerst ziet weet je niet wat je ziet. Wat een monster maar zo mooi. Onze haai was ongeveer 3,5 meter groot en werd 3 jaar oud geschat en zwom een paar seconden langs onze boot.

Kooi te water en duikbrillen op. De eerste 7 personen met uiteraard een wetsuit aan gingen de kooi in, waaronder Sabrina na enig aarzelen, in water van 10 graden. En net toen ze in de kooi zaten was de haai er weer. Totaal 3 maal heeft Sabrina de haai voorbij zien komen en Almar stond bovenop het dak van de boot foto’s te nemen.

De tweede groep mocht vervolgens en ook zij kregen een paar maal de haai te zien, net als groep 3 waar Almar in zat en Sabrina bovenop de boot foto’s nemen. Het is heel spannend maar zo geweldig om dit beest in de natuur te zien en een keer gedaan te hebben.

Begin van de middag op weg naar Kaapstad. Hier waren wij rond 14.30 uur en het was heerlijk weer. Laten we even kijken hoe het met de Tafelberg is, zit deze misschien niet in de wolken? De berg was volledig vrij. Dus weer niet vroeg bij ons hotel maar in de kabelbaan omhoog. Zeer helder uitzicht over Kaapstad en iets heiig Robben eiland. Dit hadden wij dan toch in de pocket. Nu naar ons hotel. Na 35 minuten wachten konden we weer naar beneden. Ondertussen was het alweer rond 17 uur. Tijd gaat snel in Zuid Afrika.

Aangekomen bij ons hotel, na Chapman’s Peak Drive gereden te hebben, een mooie route langs een berg met uitzichten over baaien en de Atlantische oceaan een tunnel door/langs de berg, kwamen we aan voor een gesloten deur. Nu hadden we gelezen in de email dat wanneer er niemand is wij naar een adres in Muizenberg moesten, nog eens 20 minuten rijden, met 2 stop en go weg opbreking. Een lange file terug, het zat ons mee. Een lange dag en dan dit nog. Aangekomen bij het adres kwam een mevrouw naar beneden en wij vroegen ons af waarom wij zover moesten rijden voor een sleutel. Zij begreep onze vraag niet, wij nog kwader maar hielden ons in. Bleken we op het vorige adres verkeerd te zijn geweest. Nu waren we 100 meter van ons bed vandaan. Mevrouw, voor de 3426e keer, Excuses, u was heel hulpvaardig.