Chapada dos Guimaraes

Om 7.30 uur gingen we voor een uurtje naar een waterval met heel helder water waar je ook weer kon snorkelen. En daarna weer een voucher halen om te kunnen ontbijten. Deze vouchers geven ze blijkbaar niet automatisch af wanneer je volpension hebt geboekt. Om iets voor 8 uur reden we dan eindelijk weg met onze gids naar de plaats van bestemming. Door het taalgebrek weten wij nog steeds niet wat de reden van de vertraging was.

Aangekomen bij een huisje van waaruit alles werd geregeld moesten we een gezondheidsverklaring tekenen, voor een waterval en even drijven? Bleek de tocht eerst te bestaan uit 800 meter stijl een berg op klimmen. Zonder eten! Het was al behoorlijk warm en we hadden ook maar een liter water bij ons. Gemiddeld hier net aan genoeg voor een uur. Maar de lege maag was het ergste. Dit hebben wij maar overgeslagen in bijna 30 graden in de ochtend. Ondanks het gebruik gisteren van Google Translate was ons dit niet voorgetypt.

Terug naar de Pousada voor ontbijt. Maar dit was niet te verkrijgen bij het restaurant naast ons en het volgende en laatste restaurant zaten ze al uitgebreid aan het bier. Dan maar de koeken uit onze koffer eten en op naar de volgende, Pousada Vale das Aguas.

Daar aangekomen, door achterom te kijken naar de borden langs de weg, was onze reservering geannuleerd. Wij waren zeer verbaasd. Blijkt dit door hun zelf gisteren gedaan. Maar aangezien we in Brazilie zitten is dit uiteraard niet bij ons aangekomen. Na wat gesteggel kregen we dan toch een kamer. Bij navraag wanneer de lunch begon kregen we een bakje met visvoer in ons handen en werden we niet echt vriendelijk door iemand meegenomen naar een rivier. Daar mochten we de vissen voeren. Signaal was duidelijk. Onze kamer was een vochtig hol waarop we besloten de annulering te accepteren. Geld terug en wegwezen. Het leek daar wel een sekte. Internet bracht je niet naar Google Translate en dit omzeilen door een “proxy” ging ook niet. Bellen naar Booking.com werkte ook niet terwijl ze allemaal met een telefoon aan hun oren liepen.

Nu een leuke Pousada gevonden in Chapada dos Guimaraes. Leuk dorpje midden tussen de Brazilianen en een stuk vriendelijker dan de afgelopen dagen. In de pousada dan eindelijk iemand die een beetje Engels spreekt. Hehe.