Sabrina en Almar ontdekken...........

Via Haenertsburg naar Marakele NP

zaterdag 23 januari 2016

Een tussen etappe. We gaan nu verder richting Marakele National Park. Een veel kleiner park dan het Kruger maar met de Big 5, dus Leeuw, Olifant, Buffel, Neushoorn en Luipaard, en hopelijk meer. Dit park ligt een paar uur rijden ten noorden van Johannesburg en wordt door sommigen zelfs mooier gevonden. Wij gaan dat uitzoeken.

Eerst wilden wij vandaag naar de oostkant van de Blyde river canyon. Deze bleek afgesloten te zijn tot nader order (komende maanden) voor een filmploeg. Helaas maar verder richting onze overnachtingsplek Haenertsburg.

Voorbij Modjadjiskloof staat een kroeg. Hiervoor moet je eerst een weg met verschrikkelijke gaten over waar je blijkbaar 100 mag. Deze kroeg hebben wij uiteraard gevonden. Het leuke hiervan is dat deze in de breedste boom van de wereld is te vinden. Een gigantische boabab. Hier hebben we een kijkje in genomen. Helaas werd er geen koffie geschonken, alleen drank en fris maar daar hadden we nog geen zin in.

Via de 71 door de Magoebaskloof gereden. Gestopt bij een stuwdam met dezelfde naam waar 2 dames de ene na de andere vis uit het water plukten. Bij de vraag of ze al krokodillen hadden gevangen kregen we een typisch Zuid-Afrikaanse blik. Crocodile is blijkbaar erg moeilijk te begrijpen…. De volgende halte was een waterval en glijbaan, de Debageni. Hier kon je ook zwemmen.

We zitten nu in ons eigen huisje van Doel Zeederberg, 1 van de Pennefather huisjes. Grappig klein dorpje van 240 families.

Nog een bericht over onze leeuwen en het nijlpaard jong. We proberen een filmpje online te zetten waarop een klein stukje te zien is van de moord. Hierop hoor je het gebrul van de leeuwen. Kan wat schokkend zijn dus ben gewaarschuwd. Andere Nederlanders hebben ook gefilmd en hopelijk krijgen we van hun ook een filmpje volgende week.

zondag 24 januari 2016

Vandaag een lange rit gehad naar Marakele National Park. Bijna 400 kilometer totaal, over tolweg en een voor Nederland slechte Provinciale weg waar je 120 mocht.

Vandaag zijn we naar het uitzicht in Marakele geweest. Een smalle geasfalteerde weg welke ons naar een behoorlijke hoogte leidde langs een diepe afgrond. Een tegenligger was echt een uitdaging geweest. Het uitzicht over de bergen was mooi en zeker waard om de weg te rijden. Heb je hoogtevrees dan zou ik als bijrijder meegaan en je ogen af en toe dicht doen.

Onze overnachting is een grote tent met alle voorzieningen en aan een meer. Hier zijn de vogels redelijk aanwezig en een IJsvogel druk aan het vissen. De meervallen laten zich ook regelmatig zien. Aan de overkant is een grote groep bavianen langs gekomen en 2 koedoe’s en nog een andere grote groep herten. Op het raam van onze keuken heeft een kip staan kloppen. Die hebben we vriendelijk verzocht op te hoepelen. De tent staat verder onbeschermd in een Big 5 gebied. Hier hebben we nog niets van gezien. Het enige is een Struisvogel, Zebra en Giraffen.

Voor vannacht hebben we onze wildcamera voor het eerst opgehangen. We hebben al iets gevangen, dat weten we zeker. Een auto is er langs gereden.

dinsdag 26 januari 2016

Gisteren in de ochtend door Marakele gereden. Het deel waar de totale Big 5 zit (wat er niet in het andere deel zit weten we niet) is helaas voorzien van maar 1 weg en heel veel bosschage. Hier is niets te zien. Op de weg kwamen we toevallig een olifant en 2 neushoorns tegen. Het voorste deel is ook niet groot maar wel meer open. Hier hebben we veel wild gezien. Zo ook iets nieuws, de struisvogel met jongen. Marakele NP ligt in een bergachtige omgeving en is daarvoor het bezoeken waard. Mocht je dieren willen vinden dan lukt het ook maar verwacht niet te veel.

Dit schrijven wij nu wel maar gisteravond zaten wij rustig voor onze tent van een drankje te genieten. Horen we op de weg naar onze tent toe ineens gesnuif. Om de 30 seconden ongeveer. En werd steeds harden. We hadden onze wildcamera al weer opgehangen waar we vanochtend 2 hertjes op gevangen hadden en een vleermuis. Dus wij vol goede moed dat dit dier met zijn gesnuif in onze val zal lopen. Tot een diep hees gegrom hier overheen kwam. Wij dachten dat het een hondachtige zou zijn. Gesnuif over en niets meer te zien. Misschien op de wildcamera, maar daar gingen we in het donker niet aan beginnen.

Een half uur later weer hees diep gegrom vanaf de overkant van het water. Onze zaklamp hielp hierbij en we zagen een aap, nee een leeuw, nee het was een luipaard! Deze kwam vanaf de berg wat drinken in het meertje. Het was op ongeveer 100 meter afstand. Na het drinken ging de luipaard verder een weggetje om het meer heen welke wij eerder apen hadden zien doen en die kwamen ineens na een paar minuten naast onze tent uit. Tijd om te gaan slapen. Hees gebrul kwam inderdaad naast onze tent omhoog. Na weer 10 tallen minuten hoorden we hetzelfde gegrom achter onze tent. Voor het gevoel ieder halfuur een gegrom in de omgeving van onze tent. Rond 9 uur werd het stil en gingen we echt slapen. Hopen op foto’s van onze wildcamera. Hij moet er bijna zeker op staan.

Gedurende de nacht zijn we nog 2 keer wakker geworden van het gegrom van de luipaard alsof hij het naar zijn zin had. Met lange puffen.

In de vroege ochtend meteen de wildcamera opgehaald en de foto’s bekeken. Niets! Helemaal niets! Ons luipaard had blijkbaar een andere weg gekozen. Jammer maar wel een spannende nacht met een luipaard vol in zicht bij het meer.

Vervolgens naar Pilanesberg National Park. Dit park ligt in een oude krater. Omgeving is rondom bergen en veel open velden. Wild is hier goed te spotten. Wij gaan voor de zwarte neushoorn. Zal het lukken? Kans is heel erg klein.