Sabrina en Almar ontdekken...........

Tin Can Bay dolfijnen, Rainbow beacht en Agnes Water

24 februari 2017

De ochtend meldden wij ons bij de wilde dolfijnen die in de baai leven, de Humback dolphins (NL zelf maar even googlen, dat hebben we nu niet). Deze worden iedere ochtend gevoerd. Het eerste uur, vanaf 7.00 uur krijg je zeer interessante informatie over hoe ze heten, wie de vader van wie is (hoe weten ze dit?), wie er gevochten heeft met een stierhaai, hoe oud ze zijn en dat je je handen moet ontsmetten wanneer je in het water wilt staan op ruim een meter afstand van de dieren…….?? Goed, het zijn vrijwilligers en zij hebben wat te doen. Het was best saai. Maar de dolfijnen kwamen wel dichtbij omdat ze die mensen goed kennen. Of willen ze misschien stipt om 8.00 uur eten? Precies om 8 uur mochten wij de dolfijnen voeren. Ieder kregen we 1 visje. Voordeel voor ons was dat wij een moeder met jong het visje mochten geven. Leuke ervaring.

Even ontbijten en naar het dorpje Rainbow beach. Hier een zeer mooi strand en snelweg. De snelweg dan wel over het strand. Eerste stop was de oprit naar de boot richting Fraser Island. Wij zijn niet op dit eiland geweest maar hebben het wel zien liggen, telt voor ons ook. De oprit was voor 2 terrein auto’s in werkelijkheid ook hun eerste stop. Deze stond tot aan hun assen vast in het mulle zand.

Onze volgende stop was in het plaatsje Rainbow beach zelf. Ook hier een mooi strand en rotsen. Het strand wordt ook hier gebruikt als snelweg. Aangezien het vloed begon te worden kregen wat auto’s moeite om langs te rijden.

Hoger op de rotsen had een zeer grote en beige kleurig duin zich ontwikkeld. Als je daar opliep leek het net alsof je in een woestijn liep, Carlo Sandblow genaamd. Met weidse uitzichten over de oceaan en de baai waar Tin Can bay aan ligt. Over deze duin gelopen met de felle zon boven ons.

25 februari 2017

Op weg naar de Great Barrier Reef (GBR). Volgens onze voorspelling wordt het de komende dagen slecht weer. Regen maar wel 30 graden. 30 graden is het bij ons al vanaf dat we geland zijn in Brisbane.

Helaas een bericht ontvangen dat de boot naar de GBR waarschijnlijk afgelast gaat worden in verband met hoge golven en te sterke wind. Maar wij hebben al overnachtingen geboekt dus opweg naar Agnes Water. De weg vanaf Tin Can bay naar Agnes Water en Town of 1770 stelt niet veel voor. Daarvoor hoef je het niet te doen.

Het bericht komt binnen dat de komende dagen geen boten naar de GBR gaan, de afgelopen dagen ook al niet door de wind. Helaas voor weinig naar Agnes Water gegaan. Nu maar genieten van het weer, ruim 30 graden, heel licht bewolkt en gelukkig voldoende schaduw onder de bomen en ons safaritent (met airco!).

In Town 1770 is Captain Cook als eerste aan land gekomen. Hier staat een monument ter ere aan zijn landing. De kust is hier erg mooi met kliffen, goud gele stranden en zandbanken en bossen. We hebben besloten eens 2 dagen rust te gaan houden, zwemmen in het warme zeewater als we durven en proberen wat te kleuren.

26 februari 2017

Je zou niet zeggen dat het gevaarlijk weer is op zee. Hier een lichte bries, strak blauwe lucht en ruim 30 graden. En wij maar denken voor het weekend dat de pl%#$is uit zou breken. Helaas geen GBR. Dus van de nood een deugd gemaakt. Een strand vakantie van een paar dagen. Eerst eens uitgeslapen. Toen rustig ontbeten en van de vertrekkende buren genoten. Wat een uitzicht hebben we nu. We zien de zee.

Na het ontbijt rustig een strandwandeling gemaakt. Een breder zand dan in Scheveningen, een schoner strand dan in Bergen en zeker heeeel veel rustiger dan in Zandvoort. Wat een schoonheid. En het water? Wel koud hier, volgens de borden 26 graden, brrrrrrr.

Na de lunch wat rond gereden door de omgeving, we konden het toch niet laten. Volgens een Australische meneer hebben wij “itchy feed”, wij willen reizen. Wij zullen er mee leren leven.

De omgeving bracht ons naar een strand waar nog 2 mensen waren. Wij waren in de veronderstelling dat het “Cinnamon beach” heette. De kleur van het strand leek er ook erg op. Ook hier weer wat rond gelopen en genoten. Bij het afgaan van het strand nog maar een op het bord gekeken. “Chinaman beach”….. bijna.

Wij waren toe aan wat Kangoeroes. In de buurt zou een opvangtehuis zijn. Daar naar toe. En voor de deur zaten daadwerkelijk Kangaroes. En verderop in een tuin lagen er nog een paar onder een boom. Dit was voor ons een sein om eens te gaan kijken bij zonsondergang. Maar eerste…….. de zee in!

Hadden wij al geschreven dat het zeewater 26 graden is? Nou het is hier 26 graden in het water. De golven namen we voor lief en wat een rust hier. Weekend is weer voorbij voor de Australiërs.

Zon zakte langzaam en wij naar de auto. Navigatie aan naar de Kangoeroe plek. De eerste tuin die wij benaderde 18 Kangoeroes! Inclusief mam en jong in buidel (zullen zo bekijken of de foto gelukt is). Hier een half uur staan kijken. Toen werd het langzaam donker. Terug naar onze tent. Maar dit gaat niet snel wanneer er in iedere tuin Kangoeroes staan. Een werkelijk Kangoeroe walhalla is deze straat. Als je in de buurt bent ga naar: Innamincka Way 312 in Agnes Water (sorry voor het verstoren van de rust eigenaar van dit huis) en rij de weg af. Fantastisch! Ze staan echt overal.

Wij gaan diertjes over een hek tellen als we slapen en dat zullen geen schaapjes zijn.

27 februari 2017

Australië 2017, op een camping in een safaritent. Best oké. Maar geen wifi, dat valt te overleven (foto’s komen dus later). Maar boerende mannen is zo’n afknapper volgens Sabrina. En waren ze nou ook alleen in de 20 of 30 maar zelfs ruim in de 60 kunnen er wat van. De Aussies staan bij ons zeker niet met stip op 1 bij meest vriendelijke en sociale soorten. Over het algemeen reageren ze kortaf en ongeïnteresseerd. En manieren hebben ze blijkbaar ook beperkt.

Maar dat mag de verdere pret niet drukken. Vandaag langs Miriam Vale geweest. Aardig persoon? Nee, het is een gehucht 60 kilometer verderop. Waarom wij er heen gingen weten we ook niet. Maar het heeft wel iets opgeleverd. In dit dorp hebben ze een park aangelegd, 300 meter lang en 100 meter breed voor de Baardagaam, Echidna en wat vogels. Grappige is dat de Vleerhonden het volledig hebben overgenomen. Het park is zelfs met metalen hekken afgezet. Wij hadden in Sydney de hoop deze dieren te kunnen zien in het park. Deze waren alleen een aantal jaren geleden verjaagd. Maar bij Miriam hebben ze er, volgens een Australiër, miljoenen. En dat blijkt ook zo te zijn. Alle bomen in het parkje volledig overbevolkt met Batmans.

De middag doorgebracht in zee, hadden we al gemeld dat deze 26 graden is?