Sabrina en Almar ontdekken...........

Van Antofagasta naar Iquique en omgeving

Wat ons al eerder opviel zijn de vele zwervers die je overal tegen komt. Op Paaseiland niet maar verder tot nu in iedere dorp of stad.

De weg vanaf Antofagasta begon erg saai. We zijn in de woestijn en het is rond de 20 graden. Ja, dat verwachtten wij ook niet. Maar het is hier op de dag niet warmer dan 25 graden. In de zon is het wel broeien en smeren. Want je verbrandt hier in een paar minuten. Na een uur rijden werd de “1” waar we op reden ruiger langs de kust en ook veel mooier. Het is zeker één van de mooiste wegen waar we ooit op hebben gereden. De oceaan aan de ene kant en het ruige landschap van de woestijn aan de andere kant.

Halverwege stopten we bij een vervallen hotel, Ruinas de Gatico. Wat er precies is gebeurd hebben we even voor jullie onderzocht om deze reis een culturele insteek te geven. Hier komt het: Internet vertelt dat het een oude mijnwerkers haven is geweest en in verval is geraakt ergens eind eerste helft 20e eeuw door afname van de erts prijzen en een hevige regenval die de mijnen deed instorten en huizen bedelven door modderstromen. Waar het dorp door de beperkte financiele middelen niet meer bovenop kwam. Er staat nu alleen nog een administratiekantoor overeind die leeg geplunderd is. En dat is het verhaal van circa 150 jaar dorp Gatico met op zijn top 5000 inwoners. Rond 2012 zijn de laatste 2 mensen die nog een Posada aan de weg hadden ook vertrokken.

De 500 kilometer voerde ons langs kleine nederzettingen aan de kust op het strand. Verder was er niets. Hoe ze naast zeewater aan bronwater komen…..

De ruige kust en het landschap bleef mooi om doorheen te rijden tot aan Iquique. Deze stad is een stuk mooier aangelegd dat Antofagasta. Met een boulevard en in het centrum een straat met allemaal oude gebouwen. Helaas staat een groot deel leeg. Andere gebouwen worden weer wel gebruikt voor hostal, winkel of restaurant en dat zie je dan ook. Het kleine strand van de stad wordt vandaag op zaterdag goed gebruikt en is dan ook tot laat in de avond zeer levendig.

Vandaag was de dag van de rotstekeningen, Geogliefen. Van Tiliviche, een aantal herten en andere vormen, en op een andere plek de reus van de Atacama. Deze omgeving had er meer maar dit waren de 2 mooiste en grootste. Het waren 300 kilometers inclusief een enorm hoog uitzicht over Iquique om de 2 tekeningen te zien. Maar dat is Chili, veel kilometers en lange afstanden door de woestijn.