Sabrina en Almar ontdekken...........

De verkenning van Georgië begint in Tbilisi

Vlucht zonder vertraging naar Tbilisi verliep zeer rustig. 8 graden wat wij al verwachten. Binnen een kwartier waren we door de douane heen. Wel nadat wij “1 voor 1!” bij de beambte ons paspoort moesten laten zien, werd ons “vriendelijk” verteld.

De chauffeur van ons hotel stond netjes bij de uitgang van het vliegveld te wachten. Dit bleek een acteur in Georgie te zijn. Maar omdat er geen werk is, is hij gids geworden. Tijdens de rit naar het centrum van Tbilisi verteld hij over de geschiedenis, de spanning met Rusland en wat er te zien is in het land. Ook wat er gegeten moet worden wanneer we in Batumi zijn.

Om 19.00 uur zijn we in ons hotel en gaan eerst wat eten met een Mojito aan de zijlijn op het dakterras. Koud, maar door de heaters toch enigszins aangenaam.

Na het eten een klein rondje centrum om de verlichte gebouwen te bekijken, die ineens uitgaan. Heel het park aarde donker. Fijn! Blijkt de volgende dag dat het Earthhour was. Oké, vanavond een 2e kans.

De volgende ochtend in de droogte, mieser, droogte, mieser enzovoorts een rondje Tbilisi gedaan. Begonnen met de kabelbaan naar het Narikali fort en Moeder van Georgie (standbeeld van een vrouw in ridderkostuum). Hier een mooi uitzicht over de hele stad. Vervolgens verder weer in de stad naar de Sulfaat baden wat stenen bollen in een park zijn. Daaronder is een thermaalbad gemaakt.

Na een lunch de binnenstad en westkant van Tbilisi verkend. Via het Vrijheidsplein naar het Georgisch Parlement. Hier zijn 2 vaders in hongerstaking in verband met de moorden op hun zoons en het, blijkbaar, niet vervolgen van de daders.

Tbilisi is een zeer overzichtelijke stad die eenvoudig te verkennen is. Heel veel oude, vervallen, gebouwen afgewisseld met zeer moderne architectuur. Het heeft wel wat maar voor ons is 1 dag voldoende.