Sabrina en Almar ontdekken...........

Batumi

Batumi is zon overgoten. We hebben onze slippers nog gewoon in de koffer maar ook geen korte broeken meegenomen. We waren voorbereid op het klimaat. De gehele ochtend hebben we gelopen over de 6 kilometer lange boulevard. Vol met beelden, fonteinen, gebouwtjes en de speeltjes van Saakasjvili, de vorige president van Georgië. Net als in Tbilisi heeft hij hier in Batumi hoge architectonische gebouwen neergezet. Hij had een obsessie voor deze bijzondere hobby. Hier staat een flat met een draaimolen erin die het nog nooit heeft gedaan. Daarnaast wordt het gebouw ook nog verbouwd. De Alfabet toren is leuk maar heeft geen enkele nut anders dan een hoog restaurant met wat uitkijk over de stad. Dat hebben wij vanuit ons hotelkamer ook. De pleinen staan hier vol met mooie oude gebouwen en op het Europaplein is oud en nieuw in de oude stijl opgetrokken. Ga je iets verder Batumi in zie je de armoede volop. Groot contrast met de kant aan de Zwarte zee waar de boulevard is. Aan de zuidkant wordt volop de lucht in gebouwd. Over een paar jaar zal het een totaal andere stad zijn met de plannen om ook in het oudere deel de kavels te ontwikkelen.

De stad bestaat verder uit veel eenrichting straatjes met af en toe een brede doorgaande weg waar je op moet passen niet overreden te worden. Op een voetganger oversteekplaats stopte een auto om ons over te laten. Wij waren nog geen seconde aan de overkant of een andere debiel scheurde de gestopte auto als een gek voorbij ons net niet rakend. De inwoners hier moet je minimaal 1 wiel geven en er ontstaat kortsluiting in de enige hersencel die ze bezitten. Op het voetpad werden we ook al omzeild door een slingerende opgevoerde step. De Georgier is vast heel gastvrij maar kunnen dit zeer goed verhullen door je kortaf en niet aan te kijken bij het afrekenen en teruggeven (smijten) van je creditcard. Toerisme is in opkomst hier. Wij zullen het niet aanprijzen of moeten nog even wennen aan de algemene omgangsvormen, uitzonderingen daar gelaten. Het land is wel afwisselend in bergen en platteland.

De volgende dag, vandaag dus, zijn wij in een keer doorgereden naar het bergdorp Borjomi (kan je op heel veel manieren schrijven, bijvoorbeeld Bordzjomi). Het weer liet het toe om een nationaal park met wijds uitzicht niet te bezoeken onderweg. Borjomi is een klein dorp gespleten door de rivier de Koera in de Borjomi kloof.