Sabrina en Almar ontdekken...........

Terug naar Borjomi en door naar Gori (geboorte stad Stalin)

De lampen op Vardzia zijn inderdaad aan gegaan eergisteren. Gisteren geprobeerd 3 kloosters te bekijken, het stikt er hier van en zijn de Stoepa’s van vroeger Sovjet Unie. Helaas was de eerste, Vanis Kvabebi, niet bereikbaar wegens onverklaarbare reden. Maar de slagboom werd voor onze neus neergehaald. Uit woede zijn wij het fort Tmogvi maar gaan bezoeken. 1 van de best bewaard gebleven volgen hun zelf. Het tweede klooster was Sapara. Lag in een kloof in het groen. De bouw was net als alle andere maar de omgeving erg mooi. Wij vragen ons alleen af hoe het hier zal gaan wanneer het toerisme echt losbarst. De weg er naar toe is netjes maar erg smal. En bij het klooster staat al een slagboom. Maar hoe een bus hier moet keren? Wij zijn er gelukkig al geweest….. Het laatste klooster was Zarzma, in een onooglijk klein dorp en gesloten voor alles. Volgens ons zelfs de monniken. Op naar Borjomi en Golden Tulip.

Wat een drama hotel. Te duur en niet GT waardig. 2 Mojito niet beschikbaar na 2 telefoontjes van de barman, nadat we hem hangend achter de bar vandaan getrokken hadden. 2 bier vervolgens bij het diner in het restaurant bleken er na 20 minuten niet meer te zijn. In de bar beneden overigens wel maar dat zijn 2 verschillende locaties, behalve als je met creditcard wil betalen, dan rent de ober naar beneden. En het eten kwam 30 minuten na elkaar. Dit kwam door de drukte met Room service. Tot slot was dit ons aller duurste maar ook kleinste kamer zonder enig uitzicht. Faciliteiten waren aanwezig in een kamer maar in vergelijking met andere hotels zwaar overgewaardeerd. We hebben er wel lekker om zitten lachen hoe anders wij het allemaal geleerd hebben. Borjomi is een bezoek niet waard.

Vandaag naar Gori, de geboorte stad van Stalin. Onderweg eerst Uplistshike (wij noemen deze tongenbreker “oploskoffie”) bezocht. Ruïnes van een rotsstad uit de ijzertijd. Lag mooi in een berg met uitzicht over de vallei waar Gori in ligt. Nog restanten zichtbaar van uitgehakte ornamenten. En het weer was weer geweldig dus rustig aan gedaan. Op de terugweg langs Ateni Sioni. Dit klooster lag ook weer mooi in een kloof maar aangezien je niets mocht, lange broeken aan, hoofdoek op, camera uit en nog meer, vonden we een bezoek aan het complex na zoveel kloosters niet nodig.

Aan het eind van de dag een bezoek gebracht aan het Stalin museum in Gori. Het is ons nog onduidelijk of ze trots zijn op hun voormalig leider (dictator?). Maar het museum pakt groots uit met voor het grote gebouw het geboortehuis van Stalin onder een afdak. En binnen in het museum zijn geschiedenis met alle cadeau’s die hij heeft gekregen tot een replica van zijn graftombe en kantoor in het Kremlin. Ook een kleine impressie van de oorlog 10 jaar geleden. Door het park wat voor het museum ligt liepen wij richting ons hotel om morgen de bergen van Kasbegi in te gaan, richting de Russische grens.