Sabrina en Almar ontdekken...........

Georgisch Militaire snelweg naar Stepantsminda of Stefantsminda of Stephantsminda of Kazbegi

Om 9 uur vertrokken uit Gori. Door een noordelijke wijk waar nog wat restanten zouden moeten liggen van de oorlog met Rusland 10 jaar geleden. Eerlijk gezegd zien wij geen verschil met de rest van het land dus rijden rustig door richting de Georgische Militaire Snelweg. Dit is de mooiste weg van het land dwars door de Caucasus hooggebergte. We stoppen eerst bij een spiegelmeer, wat een stuwmeer is. Het water is redelijk stil waardoor je de bergen erin ziet. Langzaamaan stijgen we en rijden verschillende dorpjes door. Met regelmaat denken we in Afrika te zijn met de vervallen huizen en slechte asfaltwegen. Geen diepe kuilen maar wel scheuren en erg stoffig.

De sneeuw komt steeds dichterbij en vervolgens wordt het meters dik. We stoppen op een uitzichtpunt. Het staaldraad komt door het asfalt van de brug heen. De railing raken we aan en die beweegt lekker mee. We zien wel hoever we komen en lopen de brug verder op om een foto te maken van de besneeuwde bergen en het dal.

Een tweede stop was op een hogere plek en hier kon je op een betonnen plateau staan die boven een klif was geplaatst. Beton? Meer draad. Ook dit overleefd. Toen in een skidorp weer gestopt bij een grote wand met allerlei figuren erop en daaronder allemaal uitzicht punten weer naar de bergen toe. Het is een mooie omgeving. Dit was glibberen en bloedheet. Ondanks de vele sneeuw was het lekker warm.

De weg vervolgde in tussen meters dik sneeuw maar wel goed berijdbaar richting Stepantsminda (Kazbegi). Af en toe een lastig stukje en haarspeldbochten maar de reis verliep voorspoedig. In Stepantsminda aangekomen naar de kerk bovenop de berg; De Drievuldigheidskerk van Gergeti. De rit er naar toe vertellen we nog wel eens maar het uitzicht daar was super! Het klooster lag midden op een bergtop in de sneeuw. Mooi dat we het gedaan hadden maar nooit meer! We eindigde met Sno Kasteel, een soort vierkante schoorsteen die symbolisch is voor de Caucasus. Om aan het eind van de dag in de brandende zon, met besneeuwde bergen om ons heen wat kleur op te doen met een Georgisch biertje.