Sabrina en Almar ontdekken...........

Vancouver Island: via Duncan en Port Alberni naar Campbell River

Vrijdag 4 oktober

De wandeling van de dag ging door het Beacon Hill park. Hier staat de langste vrijstaande totempaal. Meer dan 50 meter hoog. Was een inspanning van iemand in de jaren 50 van de vorige eeuw.

Verder het schiereilandje van Victoria rondgelopen langs de oceaan. Halverwege zagen we 3 otters in het water. Ons eerste echte wild. Verderop kwamen we uit bij Fishermanswarf. Gekleurde drijvende huisjes wat behoorlijk commercieel is. Een aantal zijn woningen maar het meeste fastfood hutjes.

De wandeling eindigde in het centrum van Victoria. Hiermee hadden we het stadje wel gezien. Na een koffie bij Starbucks op zoek naar een supermarkt om in te slaan voor de komende dagen in de auto. ‘s Avonds de verlichte gebouwen bekeken en bijtijds naar bed.

Zaterdag 5 oktober 2019

We vertrokken rond 9 uur uit Victoria, eindbestemming Port Alberni. Na eerst verkeerd gereden te hebben, omdat we onze navigatie nog inclusief veerboot hadden ingesteld staan, een tussenstop gemaakt in Duncan. Hier heb je door het centrum een rondleiding langs totempalen. Er staan er hier tientallen. Dit om Duncan op de toeristische kaart te zetten een aantal decennia geleden. De zon brak door en door dit oude dorpje met zijn laagbouw was het een afwisseling op het auto rijden. Sabrina heeft alle totempalen op de foto gezet.

Onderweg in het plaatsje Youbou 2 elken zien liggen in het gras bij een woning. Deze keer kwamen ze niet achter ons aan.

Aangekomen in Port Alberni, waar het beer seizoen is, hebben wij langs de kade van de rivier beren proberen te zien. Dit moest een heel grote kans geven. Helaas geen beer maar wel een zeeleeuw die op vis aan het jagen was. In onze B&B werden we ontvangen door de eigenaresse. Zij had beren in haar achtertuin gehad meerdere keren en ook kort geleden. Wij hebben alleen lompe beren gezien.

Zondag 6 oktober 2019

Vanochtend voor het ontbijt nog langs de waterlijn gekeken, teller bleef op 0 staan qua beren. Blijkt onze huisgenoot wel op hetzelfde moment een beer in de achtertuin te hebben gezien. Gelukkig heeft hij ons niet geroepen.

Na het ontbijt naar Stamp River Provincial Park. Hier moeten ook beren zijn. Mooi park met korte wandelpaden. Even 300 meter redelijk steil omhoog naar een uitzichtpunt. Hier spreekt een man ons aan: “Tat dee zien a beer daaro”. Duidelijk Nederlanders en wij verlossen hem uit zijn lijden. Wij zijn ook Nederlanders. Heel ver weg zien wij nog een glimp van iets zwarts dat beweegt in het water. Na een foto identificeren wij inderdaad een beer maar wel erg korrelig. We wachten nog een kwartier en ineens staat onderaan de berg in het water de zwarte beer in het water. Badend en zittend in de rivier. Na ongeveer 20 minuten sprint hij het bos in.

Wij vervolgen ook onze weg naar het noorden van Vancouver Island met als tussen stop Campbell River. De weg gaat langs de zee want de doorgaande snelweg is zeer saai de eerste kilometers. Wij nemen dus de 19A. Zien onderweg nog zeeleeuwen op pontons liggen. En rijden door kleine dorpjes op goed verharde wegen.

In Campbell River een wandeling gemaakt door een stuk van Strathacona Provincial Park naar een waterval en een hangbrug. Het is zondag en druk met dagjes mensen. Morgenochtend gaan we nog eens langs bij een zalmkwekerij waar we gaan kijken waar de aangekloven zalmen door ontstaan zijn.

Gwendolyn

Pas maar op met al die beren. Voor je het weet, loop je er eentje tegen het lijf!

Sabrina en Almar

Had je niet wat eerder kunnen reageren? Zie ons verhaal van 8 oktober