Sabrina en Almar ontdekken...........

Ten zuiden van Kopenhagen en Eiland Mons

Gisteren afscheid genomen van onze slaapcoupé. Veel groter was onze kamer niet. Maar voldoende voor de 2 nachten in Kopenhagen voor een betaalbare prijs en tegen het centrum aan.

De laatste slapende reus Louis hebben we ook gevonden. Ze staan nergens aangegeven dus het is soms een hele speurtocht om ze te vinden. Maar de 6e hebben we ook getackeld.

Door naar Valo slot. Een kasteel ook midden in de landerijen. Net als alle oude gebouwen die wij bezoeken stond ook deze in de steigers. Bijna geen 1 is er niet zonder herstel werkzaamheden. Erg goed dat het gebeurt maar liever niet wanneer wij er zijn.

Koge hebben we overgeslagen. Voor het betaald parkeren moest je een app hebben. Dat hadden we ook voor een paar restaurants en de boot nodig en iedereen heeft weer een andere app. Telefoon is vol en data hebben we niet dus dan maar geen bezoek aan dit dorpje. We hebben er al heel wat gezien.

Mons klint (streepje door de O zetten), is een kalk klif zeer hoog en in een mooie bosomgeving. Een park waar je een paar meters doorheen kan lopen maar vooral vanaf het strand, na een trap van een paar honderd treden, heb je het mooiste uitzicht op de klif.

Overnachten deden we in een klein huisje bij een ouder echtpaar in de tuin. In een slaapdorpje op een eiland. Landerijen om het dorp heen vol met vogels. En speciaal voor ons 2 herten. De eigenaar bood ons een koud biertje aan welke wij afsloegen. Zou je dit aannemen dan moest je zijn levensverhaal aanhoren over een zeetocht met het leger die werd aangevaren en waar 26 man sneuvelde en zijn acties in Oeganda met het zoeken naar water. Hier hadden wij geen zin in.

Vandaag met de veerboot van het eiland Mons (vergeet het streepje niet) naar Funen. Maar eerst de Dodekalitten bezocht. 10 (in de toekomst 12) menhirs waarvan er 6 hoofden hebben in een cirkel. Samen met het verhaal, geluid en het landschap beelden ze iets uit www.dodekalit.dk kan je er meer over vinden. De overige 6 worden blijkbaar in de loop van de tijd afgemaakt (1 per jaar zeggen ze).

De overnachting in Faaborg. Leuk oud dorpje met een haven. Oja, foto’s gaan we proberen binnenkort er ook nog op te zetten. Maar druk druk druk.