Sabrina en Almar ontdekken...........

Olympia, Tempel van Apollo Epikourios en Oud Messini

Na een rit langs de kust van de Golf van Korinthe, welke op plekken best mooi en ruig was gingen we dinsdag over de tolbrug naar Peloponnesos. Deze brug bestaat uit 4 grote bogen en is de enige verbinding in meer dan 100 kilometer met het echte vasteland van Griekenland. Het komt uit bij de stad Patras die wij letterlijk rechts laten liggen. We zetten de tol- en snelwegen weer uit in de navigatie en slingeren recht naar het zuiden naar onze eindbestemming Olympia. De weg is afwisselend erg saai en vlak dan weer mooi en ruig door de bergen en de kleine dorpjes.

Vlak voordat we bij Olympia aankomen zien we wat de branden van een kleine maand geleden hebben aangericht. De gehele omgeving, vallei, is rood - zwart geblakerd. Weinig meer over van de olijfbomen en al het andere groen. Mooi is te zien dat alle huizen gespaard zijn gebleven, zelfs die midden in het zwarte gebied staan.

Nog een pas over en we komen Olympia binnen. Hier bezoeken we Oud Olympia waar de eerste Olympische spelen zijn gehouden. De ruïnes zijn in ons optiek minder indrukwekkend dan de overblijfselen van Delphi. Wij zijn niet erg onder de indruk van Olympia en voelt alsof iemand er ooit een stempel op heeft geplakt en dat dit het dan moet zijn. Het oogt meer een rommeltje. Imposante bouwwerken zijn er niet meer, zoals het theater en stadion in Delphi. 1 boog naar het sportveld en een halve boog verderop. Wel meer zuilen die weer opgericht zijn en de vormen van de gebouwen moet weergeven. We bezoeken nog het museum wat mooie stukken heeft liggen en staan wat gevonden zou zijn bij de opgravingen. Hopelijk is de volgende dag indrukwekkender.

De volgende dag, vandaag, is indrukwekkender dan gisteren. We slingeren weer door de bergen en komen aan bij de Tempel van Apollo Epikourios. Hier staan de zuilen van de tempel in een tent waar ze totaal gerestaureerd worden. Je krijgt een erg goed beeld hoe imposant de tempels van de Grieken zijn geweest. Rondom liggen op het terrein verschillende brokken steen en er is een werkplaats waar de handige Georgio’s met elektrisch gereedschap de stenen maken voor de restauratie. Leuk om te zien hoe dat ging in de oudheid.

Stop 2 was in een bergdorp. Een cementwagen was even op de enige doorgaande weg van 2 meter breed iets aan het doen. Het gehele dorp stond vast en wij dus ook. Gelukkig was onze Georgio na een paar minuten klaar en reed door. Ondertussen bijna de verlichting uit de bomen gereden van de enige taverne met een vrolijk slingerende cementbak achter zich aantrekkend over de straat die wonderbaarlijk niets geraakt heeft. Wij stonden gelukkig op een steile weg waar een Stamos met zijn moeder heen moest. Maar die moest toch echt eerst het dorp uit zodat wij de weg vrij konden maken.

Onze stop voor vanavond is in Oud Messini. Hier hebben we een stukje van de 19 kilometer lange stadswal bekeken en een opgeknapt klooster. Het klooster is niet meer bewoond maar lijkt erop alsof ze dit als hotel willen gaan inzetten. Het bergdorpje Oud Messini is ook 2 straten en 1 taverne. We overnachten in een oud opgeknapt berghuis wat bestaat uit 7 kamers. Morgenochtend gaan we de opgravingen hier bekijken. We hebben er vanaf ons balkon al zicht op. Heeft wat weg van Delphi.