Sabrina en Almar ontdekken...........

Op weg naar en in het Krugerpark

zaterdag 25 oktober 2014

Met brullende leeuwen en “lachende” hyena’s op de achtergrond schrijven wij dit verhaal. We zijn nu op een leeuwen boerderij. Voor ons tweeledig, een mooie gelegenheid om deze machtige dieren van heel dichtbij te zien maar ook niet zoals het hoort om met mensen interactie te hebben. Volgens de verhalen houden de eigenaars de leeuwen om ze voor uitsterven te behoeden………. Tja, daar gaan wij voor nu vanuit.

Voor ons was het een dag om met de kleintjes te stoeien en met de grote pubers, 1,5 jaar, een eind te wandelen. Het blijven wilde dieren maar je merkt wel dat ze mensen gewend zijn. Toch altijd oppassen. Verder bestaat het uit grote kooien waar de dieren veel ruimte hebben om te bewegen. In deze kooien zitten ook witte leeuwen, tijgers, een lynx en een Caracal. Niet bij elkaar overigens.

In de middag heeft Sabrina nog een leeuw te eten gegeven en is besprongen door één van 6 maanden. Toen vonden wij het genoeg.

’s Ochtends reden wij via Sun City. Wij dachten dit even in een uur te bekijken maar helaas ging dit niet. Je moet eerst een bus of trein pakken. Daar hadden wij helaas de tijd niet voor. We moesten om 13.00 uur bij onze lodge zijn.

Nu richting het echte werk; het Krugerpark.

zondag 26 oktober 2014

Vanochtend zaten we om 8.45 uur in de auto. Een lange dag rijden voor de boeg. Wij wilden tot (liefst voorbij) Louis Trichardt komen. Dit betekende meer dan 400 kilometer rijden. Een lange saaie dure tol weg moesten wij trotseren. Om 13.00 uur waren wij nabij Louis. Nu bleek het Krugerpark nog 2 uur rijden te zijn. Na een stop besloten wij het erop te wagen dat er nog wat bedden in het park vrij zouden zijn. Maar eerst even pinnen. In een winkel centrum welke behoorlijk smerig was en wij als enige blanken stapte Almar een kluis in. Weg gebouwd in houten panelen stond een pin automaat. Bankkaart erin, cancel drukken en de kaart kwam er weer uit. Dit doen wij de laatste jaren om te kijken of de pinautomaten niet bewerkt zijn. Na het pinnen kwam het geld uit een houtenluikje. Geld was binnen en we konden door. Bij een liquor shop nog wat bier gehaald, ook hier waren wij weer de enige blanken en werden wat vragend aangekeken (zo hadden wij het gevoel). Vanachter de tralies werd ons het bier aangereikt en de survival kit was gereed.

Om 15.15 uur waren we bij de poort van het Krugerpark. Nu hopen dat er een bungalow beschikbaar was anders hadden wij een uitdaging. Met wat gepuf en gesteun en getik op een toetsenbord bleek er in Punda Maria nog 3 bungalows vrij te zijn. Een kwartier later reden wij het park in. Zou allemaal wat sneller kunnen maar……… (vul zelf maar in).

Op de weg naar de bungalow zagen wij alvast een olifant, vele herten en een wrattenzwijn met 4 jongen. Leuk begin. Vlakbij het kamp zou een luipaard in de boom zitten maar deze hebben wij na 4 maal het pad te hebben gereden niet gezien.

maandag 27 oktober 2014

Voor Kluun is het een rustige tijd, geen internet dus geen schrijf druk. Maar toch is er weer iets literairs ontstaan.

Om 6 uur de wekker gezet. Op dat tijdstip zaten wij in de auto om wild te spotten. Er was een “loop” om het kamp heen. Een flinke groep buffels lag in de bosjes te slapen. Daarnaast Kudus en andere herten gezien. Verder op olifanten en wat neushoornvogels en zebra’s.

Om 8.45 vertrokken wij richting ons volgende kamp Shingwedzi. Na een kwartier rijden kwamen wij er achter dat wij in onze bungalow een koeltasje waren vergeten met kaas en een biertje. Wij terug. Ons koeltasje stond buiten met kaas maar zonder ons biertje. Dat gaat snel hier…..

Wij helemaal overstuur dat we bestolen waren op weg naar Shingwedzi. Circa 80 kilometer waar wij 5 uur over hebben gedaan. Je rijdt langzaam en stopt veel in de hoop dieren te zien. Verschillende kuddes Olifanten, Herten, Apen en Buffels gezien. Ook 2 koppels herten welke met hun horens aan het knokken waren met elkaar. Mooi schouwspel. Daarnaast een paar Giraffen en een Wildebeest maar ook Pumba’s (wratten zwijnen). Helaas geen katten. Wel veel mooi gekleurde vogels.

Aan het einde van de dag wilden wij nog naar een dam rijden. Midden op de weg stond er een mannetjes Olifant. Deze draaide zijn kop en begon met zijn oren te flapperen. Toen zijn wij maar omgekeerd en wat gaan drinken in onze bungalow. Ons vermoeden is dat de Tiguan dit niet zal overleven ondanks zijn formaat. Morgen gaan we het nog eens proberen of we deze weg kunnen rijden.

dinsdag 28 oktober 2014

Om 7.00 uur was de weg vrij van olifanten. Op naar Olifants restcamp, ongeveer 120 kilometer rijden. Met onze route zo’n 150 kilometer. Om 15.00 uur waren wij op de plaats van bestemming. Terwijl wij dit typen kijken wij uit op de vallei van de Olifants rivier, of voor nu stroompje. Wij zitten op een berg van 200 meter hoog en kijken uit op een drinkende olifant en volgens ons een flinke brand in Mozambique. Dikke rookpluimen stijgen op. Wij ruiken de brand (maar waarschijnlijk is dit de braai van onze buren).

Na vandaag kunnen wij weer wat dieren toevoegen aan ons lijstje. Struisvogel, Nijlpaard, Jackhals en een dode Buffel met aanhang van 2 leeuwen. Uiteraard ontbreekt het hier niet aan levende Buffels, Herten, Olifanten, Giraffen, Zebra’s, Wildebeesten, Gieren, Arenden en meer. Helaas nog steeds geen Neushoorn te zien hier. Wordt ook veel gestroopt waardoor er niet wordt aangegeven waar deze zich bevinden. Het Luipaard wordt wel aangegeven maar deze is er nooit. We zullen een briefje in de brievenbus doen.

Het wild spotten is leuk in een mooie veelal dorre omgeving met wat meertjes en stroompjes. Hier staan dan ook vaak grote groepen dieren. Af en toe hoor je een Olifant trompetteren of een Nijlpaard brullen.

Gisteravond hebben wij nog bij het hek gestaan van ons kamp. Met de zaklamp gekeken of er aan de andere kant van het hek nog iets te zien was. We hoorden wel een paar keer gekraak van een boomtak maar naast een uil niets gezien en toch goed geslapen.

woensdag 29 oktober 2014

Vandaag nog een laatste poging gedaan om een neushoorn en luipaard te zien. Niet gelukt. Volgens de verhalen moet je tegenwoordig heel gelukkig zijn om een neushoorn te zien. De laatste 5 jaar is het zeer snel bergafwaarts gegaan door het stropen. Gemiddeld 1000 neushoorns per jaar worden er gestroopt waarvan 66% in het Krugerpark. Dan gaat het helaas heel hard.

Bij het naar buiten rijden van het park zagen we nog wel een leeuwen koppel liggen. Mooi afscheid.

Voor vandaag hadden wij een boomhuis gereserveerd. Uitzicht over de boomtoppen heen van de Private Game Reserves welke grenzen aan het Krugerpark. Voor ons balkon ligt op zo’n 6 meter diepte een drinkvijvertje. Hier kan wat wild komen drinken. In de middag hebben wij in de zon gelegen om even bij te komen van het vele auto rijden. Even een middag ontspannen.

Zo meteen om precies 18 uur komen de Bushbaby’s te voorschijn om zich te wassen. In de bar. Wij zullen er op tijd bij zijn (uiteraard).

johnsr@live.nl

Heel gedoe nog als ik het zo leest, als het maar "leuk" is of zoiets!?
Groetjes :-) .....

Roosmeester@hotmail.com

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! En wat een prachtige foto's! Lijkt me erg bijzonder om al die wilde dieren in het echt te zien! Ik wens jullie nog heel veel plezier. Geniet ervan! Groetjes Roos