Sabrina en Almar ontdekken...........

KZN; Ramsgate en Oost Kaap; Buffelo town en Addo

Maandag avond werd er aan ons gevraagd wat wij wilden eten door de dochter van de eigenaar. Wij wilden nu wel eens echt Zuid Afrikaans eten, en dat kon! We kregen een bord vol met vlees en pap met Sheba. Het was blijkbaar een Zulu gerecht. Daarbij een broodje met beleg van groente, saus en kaas. Zeer lekker! Jammer dat we geen twee nachten bleven.

Gisteren een hele dag gereden. Het was heel slecht weer en de omgeving nodigde niet uit om wat te gaan bekijken. We kwamen door erg smerige en slecht onderhouden dorpen en steden. Het valt ons op dat het ene dorp erg smerig en vervallen is en het andere er keurig uitziet.

Rondom Qunu was de weg erg netjes en de omgeving redelijk schoon ten opzichte van vergelijkbare dorpen. Zou dit iets te maken hebben met Mandela die hier geboren en getogen is en nu daar ligt begraven? Wij hebben geen onderzoek daar gedaan.

Gisteravond hadden wij een B&B gevonden aan de Indische Oceaan. Weer veel walvissen die uit het water sprongen en met vinnen en staarten op het water sloegen.

Vanochtend zijn we vertrokken naar Grahamstown. Een dorp met oude Engelse gebouwen. Mooie overblijfselen tussen nieuwere lelijke bebouwing. Het was voor ons een korte stop richting Addo Elephant National Park. Begin van de middag kwamen wij daar aan. Op zoek naar de Zwarte Neushoorn maar dit zal niet makkelijk gaan. Er wordt niets over vermeld in verband met stropers.

Het park is licht glooiend met dichte struiken van zo’n 2 meter hoog. Maakt het zoeken niet echt makkelijker. De wegen wij wel goed zoals in bijna alle parken. Veel Wrattenzwijnen maar ook veel Olifanten (Whats in the name?). We zagen een grote groep Olifanten die vlak achter ons overstak met een aantal jongen. Wel wat afstand gehouden. Na een tijdje hun wandel bekeken te hebben dachten we maar door te rijden. Ineens zagen we links van ons een olifant uit de bosjes opdoemen van die groep. Net op tijd weg!

Verder voor het eerst in het wild een groep Stokstaartjes gezien. Een grote groep stak vlak voor ons de weg over en om de paar meter gingen er een paar rechtop staan en om hun heen kijken. Maakte het voor ons erg lachwekkend.