Sabrina en Almar ontdekken...........

Kaapstad en Robben island

Vanochtend om 8.00 uur op weg naar de V&A Waterfront. Om 11 uur moesten wij aan boord zijn van de boot richting Robben eiland. Toch een stukje educatie.

Het verkeer was niet echt vlot. Rondom de wegen van de Waterfront en Clocktower is een ware veldslag gaande. De wegen zijn opgebroken en borden weggehaald of wat dan ook maar 1 grote pijl met Clocktower zou ons de weg moeten wijzen. Maar wanneer er daarna een rotonde komt dan houdt het snel voor ons op. Toen maar een mevrouw gevraagd en wij waren blijkbaar “verloren nummer 5” en dat om 9.00 uur. Maar we vonden het. Aangezien wij onze toegangskaarten voor Robben eiland een paar dagen geleden gekocht hadden, waren deze niet uitgeprint. Bij de ticketbalie was dit geen probleem. Ze stonden op onze telefoon en de barcode konden ze daarop ook scannen, en dat in Zuid Afrika waar ze je bevestigingbrief vragen voor de Wildcard met chip! Stukje frustratie.

Na een broodje en een kop koffie en thee wij in de rij. En zowaar we mochten door. Nu ook een uitzicht over Kaapstad en de Tafelberg welke volledig bedekt was met de tafellaken. Wij hebben echt geluk gehad. Morgen wordt het weer niet beter en ook voor Robben eiland blijkt het de komende dagen geen pretje te worden.

Robben eiland wordt op dit moment bewoond door een kleine gemeenschap, geen ex gevangen alleen maar hoewel ze er wel tussen zitten. We kregen in de bus een rondleiding met uitleg over de natuur en het leven op Robben eiland in het verleden, ook van voor de gevangenis tot nu.

Na 45 minuten kwamen we aan in de daadwerkelijke streng bewaakte gevangenis waar onder andere Mandela heeft vastgezeten. De rondleiding werd door een ex politieke gevangene gedaan en je merkt dat er veel woede in hem zit. Verschrikkelijk uiteraard maar is dit de boodschap welke je moet uitdragen, daar zijn wij nog niet uit. Je merkt wel dat het museum door het ANC wordt geëxploiteerd. Maar dit maakt het niet minder indrukwekkend. Mooi om op dit stukje geschiedenis, wat meer was dan alleen een gevangenis, te mogen lopen en pijnlijk wat er is gebeurt in de jaren 60 tot 90 van de vorige eeuw.

Na deze tocht kort een bezoek aan de Bo-Kaap gebracht. Een aantal straten met fel gekleurde huisjes nabij de Waterfront. Helaas overschaduwd door de hoge, met name financiële, gebouwen welke de skyline van Kaapstad domineren. Wetende dat de Tafelberg nog steeds gedekt was reden we naar ons appartement om onze koffers te pakken. Morgenochtend nog proberen Kaap de Goede Hoop te bereiken en een dag Dubai en dan is het weer over.