Sabrina en Almar ontdekken...........

Bombala, vogelbekdier hoofdstad, en Canberra

Gisteravond om ongeveer 18 uur naar de kreek, Bombala river. Wij moesten even wachten totdat de schemer inviel maar daar was het beestje, de Platypus of te wel Vogelbekdier. Maar erg moeilijk te zien en de helft kleiner als op Tasmanië. 2 maal zagen wij het beestje vluchtig maar dat was het ook.

Dit betekende vroeg opstaan. 6 uur de wekker want om 6.30 uur komen de eerste zonnestralen. De rivier was rustig in het park met bomen er omheen. Bewolkt maar droog en koud. Wij op een in aanbouw zijnde brug staan en wachten en wachten en wachten. Er gebeurde veel met waterjuffers en eenden. Maar daar kwamen wij niet voor.

De zon kwam op en de Vogelbekdieren ook. Deze rivier is niet vergeven maar wij zagen er zagen er 3 binnen een ruimte van 100 meter. Ze bleven maar boven komen en weer onder duiken. Vlak voor ons en aan de andere zijde van de rivier die zo’n 10 meter breed was. Dit was volgens Sabrina Platypussen land. Ruim 1,5 uur hebben wij daar staan kijken en foto’s genomen. Het was moeilijk weer verder te gaan. Maar wij moeten naar Canberra!

Stond niet op de planning maar Canberra hebben we gehaald. De reis was mooi door de Dividing Range en het binnenland. Glooiende steppe landschap leek het op, wat bruin maar ook veel groen. Licht kronkelende wegen die goed begaanbaar waren en ook rustig.

Canberra bereikte wij om 12 uur en anders dan Brisbane is het erg rustig op de weg. De wegen zijn breed maar druk is het zeker niet. En dat voor de hoofdstad. Wat een rust! En alles ruim opgezet.

Wij zitten nu in Peppers. Dit was makkelijk te vinden. Makkelijker dan de Kangoeroes. Eerst Ainslie Mountain op. Hier zouden ze zijn: NIET. Toen naar Ainslie Nature Park: NIET. Nabij het Oorlogs monument: NIET. Alle tips niets! Inchecken in het hotel en naar Weston Park. Hier moeten ze lopen of springen. Als je ze daar niet ziet…….

Wij zagen ze dus niet. Tot wij het park uit wilden en de laatste weg rechts af gingen. Zeker 100 stuks. In alle grote. De grijze lag, stond, at, sliep daar. In de zon stonden wij daar naar de Kangoeroes te kijken. Het veld lag vol. Met 26 graden was dit erg goed te doen en hebben wij in het park de dieren staan bekijken.

Eind van de middag nog even het “centrum” van Canberra in geweest. Veel middel hoge gebouwen in het zakendistrict, wat het centrum moet voorstellen. Maar de stad bestond in 2013 “pas” 100 jaar. Niet veel bijzonders heeft de stad hiermee te bieden. Het centrum stelt niet veel voor. Almere kan zich hieraan spiegelen en dat zegt genoeg. Het is ruim opgezet en de parken zijn mooi dat is dan weer een pré.