Sabrina en Almar ontdekken...........

Zuid Jutland, Funen (Odense en omgeving) en richting Kopenhagen

Zondag 30 augustus

In de mist vertrokken vanuit Esbjerg. Door een, voor zover wij konden zien, een licht heuvelig landschap. Een aantal tiental kilometers trok de mist op en werd het al helderder en zonniger. De eerste stop was het Unesco dorp Christianfeld. Een dorpje zoals Thorn maar dan in licht bruine tinten. Hier zou je honingkoeken kunnen kopen maar helaas waren wij te vroeg. Om 11.00 uur gaan de winkeltjes hier op zondag open.

Omdat wij zo vroeg waren en al een ronde door het dorp hadden gelopen zijn wij naar Fyns Hoved gereden. Het noordelijkste puntje van Funen. Een wijds uitzicht over de Store Balt (een zee). Kort de dorpjes Viby en Male bezocht. Dorpjes midden in de weilanden van het schiereiland met allemaal vakwerk huisjes. Om te eindigen in Odense, de woonplaats van Hans Christian Andersen.

Alles staat in zijn teken in deze stad. Het centrum ligt wat omver door een aan te leggen treinrails en een grote speelplaats met doolhof, vlakbij het ouderlijk huis van Hansie.

Het centrum heeft zeer veel mooie oude huizen waar de inspiratie van Hansie hoogstwaarschijnlijk vandaan is gekomen. Scheef staande vakhuisjes waamee de straten letterlijk vol staan. Zeker een aanrader om een ochtend of middag doorheen te slenteren. Wel veel zwervers en drugsverslaafden in sommige delen, wat ons opviel.

De dag eindigden wij op een terras in de zon en op het dak van ons hotel. Het weer valt tot nu mee. Bewolkt met af en toe een miezer maar zeker ook zon.

Maandag 31 augustus

Met wat bewolking vanochtend uit Odense vertrokken maar het trok al snel open en de zon kwam zeer regelmatig te voorschijn. Eerst Odense uit en over de brug naar het eiland Zeeland. We reden door een glooiend landschap met voornamelijk dorpjes en boerenland. Beetje Frans aandoend met iets modernere apparatuur en huizen. Eerste stop was het gigantische kasteel Frederiksborg met een museum over de historie van het Deens koninkrijk en een historische tuin.

Daarna een bezoek gebracht aan Han de zeemeerman; tegenhanger van de kleine zeemeermin. Alleen Han staat in Helsingor. Daar ook een wandeling langs het kasteel gemaakt.

Vervolgens op zoek gegaan naar de 6 vergeten reuzen rondom Kopenhagen. Deze liggen overal verspreid in de bossen en parken. Het was heerlijk weer dus voor ons een goede uitdaging om ze te vinden en van het weer te profiteren. We hebben er 5 gevonden en gaan woensdag de 6e een bezoekje brengen.

Morgen gaan we Kopenhagen bekijken. Denemarken valt tot nu niet tegen. Leuke dorpjes en het landschap is ook ok. Mensen zijn ook vriendelijk en corona is ver weg blijkbaar. Wanneer je afstand neemt kijken veel mensen je vreemd aan. Wanneer er desinfectie staat gebruikt iedereen dit ook, zelfs antibacterieel (we vechten tegen een virus domme Duitser en Deen!). Maar verder is er in de omgang weinig van te merken.