Sabrina en Almar ontdekken...........

Van berg Olympos via Edessa naar Prespa meren in Noord westen en Vikos en Meteora

Woensdag 25 augustus (sorry voor het verspringen van de tekst. Ergens gaat het niet goed met "kopiëren en plakken")

Vandaag naar Prionia geweest in het Nationaal park van berg Olympus. De hoogste berg en dichtheid van goden, volgens Wikipedia. Mooie natuur en vergezichten richting de zee. Een wandeling van 20 minuten (minimaal) gemaakt naar een grot met een kerkje erin. Was een goede training voor het begin van de vakantie.

Rest van de dag rustig aan gedaan in het vakantiedorpje.

Zaterdag 28 augustus

Donderdag zijn we aangekomen in Edessa. We hebben de tol en snelwegen uitgezet in de navigatie en dit brengt je in mooiere omgevingen en kleine bergdorpjes.

Edessa is bekend om zijn waterval. Het water komt uit de bergen en wordt door 2 kanalen naar de rand van de berg geleid. Dit geeft zeker voor nu met ruim 30 graden in de afgelopen weken een grote waterval. Ons werd aangeraden in de avond de weg langs de kanalen te lopen want dat was zo mooi verlicht. Halverwege zijn we omgedraaid en wat gaan eten en drinken.

Ons hotel is gevestigd in het heel oude deel van de stad. Nauwe straatjes en oude dikke wanden gebouwen. Af en toe zijn er woningen vervallen. Maar met geld van de EU komt dat zo te zien wel goed.

Vrijdag zijn we verder naar het uiterste noorden van Griekenland gereden. Richting de grensen met Noord Macedonië en Armenië? Een heel mooie route door de bergen. Erg rustig en niet erg toeristisch. De Prespa meren op de grens met Armenië waren het eindpunt. Overnachten weer in een oud Grieks gebouw. In de middag hebben we gewandeld over een eiland in het Prespa meer. Dit eiland staat vol met oude gebouwen als kerken, zowel in ruïne staat als met zonnepanelen en schotel antenne (onze lieve heer gaat eindelijk met zijn tijd mee). Verder meer naar het noorden gereden en op een landtong in een taverne geluncht om 15:30 uur, we worden al behoorlijk Grieks.

Zaterdag uiteraard weer veel slinger weggetjes gereden. De omgeving is erg bergachtig met kleine bergdorpjes. Een heel mooie omgeving met de kans op beren en wolven. De aantallen zijn alleen heel veel lager dan in Canada.

Eerste echte stop na veel uitzichten was in Vikos, bij de Vikos kloof. Ruim uitzicht in een ruige kloof. Volgende stop was een heel oude boogbrug. De Kokori brug. Zonder dat wij het wisten waren er 2 in de omgeving van elkaar. Dus stopten we ook bij brug 2 die uit 3 bogen bestaat, de Plakidas brug. De bruggen hebben niet echt meer een functie maar zijn daardoor niet minder mooi.

Onze eindbestemming voor de nacht is Meteora. Een aantal rots kolommen die recht uit het landschap steken. Hierop zijn een aantal kloosters gebouwd. Apart om te zien. We zullen de route door de bergen morgen gaan maken.