Meteora naar Delphi (Delfoi)

Zaterdag bij aankomst vroegen wij aan de receptiedame om een kamer te mogen bekijken. Dit kon niet want ze waren ontsmet. Vreemd vonden wij dat, we wilden toch zien wat we kregen maar dat mocht echt niet. Wij gaven aan dat zij de eersten zijn die zich zo aan de regels houden, niet echt iets Grieks was onze conclusie. De vrouw zei dat het niets anders is dan in andere landen. Wij gaven aan dat wij in Nederland bijna geen handen geven, alleen een boks of elleboog en afstand proberen te houden, maar zeker niet 3x zoenen. In Griekenland geven ze overal handen en zoenen ze elkaar bij begroeting, apart dat dan ineens een hotel zo streng is. Tja, het begroeten is nou eenmaal een traditie hier in Griekenland gaf de receptioniste aan……

Goed, wij de volgende ochtend vroeg de auto in om net na zonsopkomst, voor de drukte, Meteora te bekijken. Deze rotspartij kan je met de auto inrijden en dan kom je langs 6 kloosters die allen op een rots gebouwd zijn. Het zicht op de kloosters maar ook langs en over de rotsen is erg mooi. De omgeving steekt hierbij echt bij af. Na ruim een uur vervolgden wij de route over een vlak land met een paar bergen naar Delphi (Delfoi). Hier staan ruïnes van een oud Grieks dorp, compleet met Theater en Stadion die nog redelijk goed bewaard zijn gebleven. Dit hebben we maandagochtend vroeg bezocht. Voor de bussen en de hitte uit. Het museum heeft de goed bewaarde beelden en plaquettes en meer tentoongesteld. Na het flink zweten was het museum een goede koele afwisseling. Maandagmiddag hebben we rustig aan gedaan, uitgebreid geluncht en nog wat door het dorpje gelopen.

Gistermiddag werden we nog beloond met een 4 tal blusvliegtuigen en 2 helikopters die continu over vlogen vanaf de Golf van Korinthe naar de berg achter ons. We zagen vanachter de berg de vale bruine rook gelukkig van ons wegdrijven. Rond 17:00 uur vlogen de vliegtuigen weer weg en een uur later reden de brandweerauto’s terug door het dorp. Doordat de wind richting de berg blies werd de brand de andere kant op geblazen. Overigens hadden ze het binnen een paar uur uit en zaten we veilig.