Sabrina en Almar ontdekken...........

Noord Spanje tot Galicië; Semana Santa parochies

Dinsdag 12 april 2022

Via Capricho de Gaudi, een huis ontworpen door de jonge Gaudi in het dorp Comillas, reden we naar Picos de Europa. We reden door de bergen. Een mooie omgeving maar door matig weer weinig van te zien. We reden door ravijnen en glooiende landschappen. Picos de Europa zouden wij bestijgen via de kabelbaan. Daar aangekomen scheen de zon en was het helder. Maar de wind gooide roet in het eten. In de loop van de middag begon het ook nog te regenen waardoor wij aan het balkon gekluisterd waren.

De volgende ochtend via het domein van de wolf, geen gezien, naar het domein van de beer, geen gezien. Helaas ook nu regende het dus de wolf en de beer zullen wel ergens verscholen zitten. Af en toe was het droog en zonnig een schoot de temperatuur van +4 naar +20C. Door de ruige bergen van Picos de Europa en National Park de Somiedo was het een mooie rit. Met veel uitzichten, waar je niet kon stoppen voor een foto of het domweg te bewolkt was. Deze regio is er niet heel veel minder mooi door.

Donderdag 14 april

De ochtend van de woensdag gingen we verder op pad richting de havenstad Ferrol. Hier wordt Semana Santa actief gevierd met parochies. We hadden de optie snelwegen aangezet op onze navigatie anders zou de trip over landwegen en door de bergen meer dan 6,5 uur gaan kosten. Aangezien wij pas om 9:00 uur mochten ontbijten moesten we over de snelweg. Flink tempo maken door de bergen soms zagen we de oceaan maar veelal glooiende landschappen.

Ferrol kwamen we in het begin van de middag binnen. Inchecken in ons hotel en rondje door het centrum gelopen. Rustig in de stad doordat de winkels tussen 14.00 en 17.00 gesloten zijn maar ook de vakantie. De stad zelf is niet heel erg bijzonder maar heeft ook geen onprettige sfeer.

Om 19:30 uur maar de eerste mogelijkheid van een Paasoptocht bezocht. Verklede mensen met puntmutsen op, in dit geval geen kabouters, lopen in colonne door de straten begeleid met een fanfare. De puntmutsen liepen in een strakke rij. Rode, vervolgens zwarte en gele mutsen. Ieder een staf in de hand en de kinderen die langs de kant stonden kregen snoepjes of een plaatje in de handen gedrukt. Ze lopen ongeveer 1 kilometer per uur en de colonne was behoorlijk lang. Gelukkig stonden wij bij het begin, net na de kerk. Het einde was een groot podium die gedragen werd door tientallen mensen waarop Maria biddend stond. Deze optocht zou een ronde door de binnenstad maken. Wij ook maar dan op weg naar het restaurant.

Donderdag een rondje door Galicië gereden. Een wat ruige kust met mooie uitzichten. Gereden over de, soms erg smalle, landweggetjes door kleine dorpjes. Wat opvalt, ook in Ferrol, is dat Spanje in deze regio best schoon is. Weinig rommel op de weg.

Ons eindpunt was de kerk voor het beginpunt van 1 van de zeer vele pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella. Het mooie van het kerkje is…… dat deze niet te bereiken is zonder natte voeten. Dan heb je humor. Zeker als je daarna nog een behoorlijke wandeltocht moet maken. De kerk staat op een landtong en je ziet een trap naar boven richting de kerk. De trap begint alleen in de oceaan.

Het wat ruige Galicië is zeker mooi om te bezoeken. Zeker met de zon is er goed te wandelen.

Vanavond kijken wat de volgende parochie gaat geven.

Tanja

Jullie hebben de gang erin zeg!! In 4 dagen verder gekomen dan wij in 12.....
Veel plezier!