Sabrina en Almar ontdekken...........

Van Ferrol via Rugo naar het zuiden langs Portugese grens en naar Segovia

1e paasdag

Eerlijk gezegd waren voor ons alle processies hetzelfde. Het enige dat anders was zijn de karren aan het eind van de processie waarop soms jezus, soms maria en soms beide op stonden. Vrijdag ook nog 1 meegemaakt in de middag. Bijzonder om mee te maken, ook omdat er geen enkele andere toerist te bekennen was.

De zaterdag zijn we afgedaald richting Portugal. In Lugo hebben we de zeer goed behouden Romeinse muur beklommen en rondom de binnenstad belopen. Het binnenstadje is ook leuk ouderwets.

Vervolgens door richting onze eindbestemming via Sobredo (niemand die weet waar het ligt maar het is daar bij de brug over de rivier super mooi. En als tussenstop ook nog de Miradouro de Vilouxe bezocht. In het Engels noemen ze dat een Horseshoe bend. Een rivier die als een hoefijzer om een berg stroomt. Tussendoor waren de landschappen niet super bijzonder maar de tussenstoppen maakten veel goed. Oja, het eindstation was A Vilavella. Een klein dorpje met een erg leuk hotel waar je kan werken. Ze zoeken nog personeel.

1e paasdag was wat betreft landschap weer best saai. Glooiend en lange rechte wegen. Wel 2 keer door een ravijn gereden, Met een brug uit 1914. Metaal en als je dat tegen die tijd wegzet best een kunststuk.

Ciudad Rodrigo was een tussenstop. Erg onbekend bij de toeristen dus wij verwachten een rustig dorpje. Oud Romeins, erg mooi. Was er een processie aan de gang. We vonden het al raar dat er geen parkeerplek te vinden was. Maar het is natuurlijk eerste paasdag. Wij waren allang klaar met de processies. Dan maar even snel de smalle oude straatjes door. De stadswal opgerend en weer de auto in. Voor de drukte uit.

De overnachting is in de bergen waar weer veel mooie uitzichten zijn. De dorpjes die hier liggen doen een beetje Zwitsers aan. Wij zitten in La Alberca. En ons balkon als de Costa del Sol. Zon en even bijkomen van alle mooie indrukken van vandaag, ondanks de lange tocht door wolvenland wat niets opleverde en erg vlak was.

2e paasdag:

De wandeling door La Alberca bracht ons door leuke kleine straatjes met oude gebouwen. Een erg mooi en goed onderhouden bergdorp. Zeker een aanrader om deze wat onbekende omgeving te bezoeken.

Maar het werd tijd om naar onze Romijnse vrienden te gaan, Segovia.

Deze stad heeft een zeer mooi en goed gerenoveerd aquaduct. Vlak langs de oude binnenstad. 3 etages hoog en honderden meters lang. Erg indrukwekkend en voor ons onbegrijpelijk dat het niet even bekend is als het Coloseum. Een erg hoge constructie van stenen. En als je het goed bekijkt vraag je je af hoe de stenen blijven hangen aan de onderzijde van de bogen. De oude binnenstad bezit ook heel mooie oude gebouwen en nauwe straten met een immens grote kathedraal. Om daar binnen te kijken kost een paar euro. Het huis van god is toch niet voor iedereen toegankelijk. Het fort aan de andere kant van de stad was ook gerestaureerd en dateert uit de 17e eeuw. Hier hebben we de hele dag door de stad geslenterd, met de volle zon.

3e paasdag bracht ons een bezoek aan weer een oud vestingdorp Calatazanor. Weer veel oude gebouwtjes en straatjes. De weg er naar toe was wel erg vlak en weinig afwisselend. Aangezien het koud en zwaar bewolkt is zijn we weer doorgereden richting Camino Francés. Een van de vele pelgrim paden. Deze loopt richting Pamplona. Morgen hopen we wat Kloosters aan te doen.

Gwendolyn

Lijkt me wel bijzonder hoor om zo’n processie een keer bij te wonen.