Sabrina en Almar ontdekken...........

Volcán Barú

Met een zeer brede, erg lage maar super heldere regenboog reden we de bergen uit. In dit deel van Panama spreken ze minder Engels dan in de rest van het land. Erg jammer voor ons. Hierdoor moeten wij ons Spaans aanspreken. En tot nu kunnen we ons redelijk redden. Zelfs afdingen gaat goed.

De reis vervolgde via de stad David, erg lelijke industrie, richting Volcán Barú en met een uitstap naar de grens met Costa Rica. De wegen zijn redelijk goed. Hier en daar wel gaten maar deze zijn goed te ontwijken, net als de Panamezen in hun auto’s. Ondertussen reden we de bergen weer in en het weer is zoals de hele vakantie: zonnig, licht bewolkt en tussen de 22 en 34 graden. Je denkt bijna dat je in Nederland bent. De omgeving is bosachtig, afgewisseld met open velden en er wordt veel koffie verbouwd. De weg naar Costa Rica is mooi en afwisselend. Naast de gieren die door heel het land overal druk aanwezig zijn, geen andere noemenswaardige dieren. Maar de slingerende bergweg maakt veel goed. Ondertussen zijn wij op zoek naar koffiebonen. Dit is ondanks alle Finca’s (koffieplantages) niet te vinden, naast de supermarkt. De weg aan de grens stopt voor ons in een niets zeggend armoedig dorp, Rio Sereno, met een aftandse supermarkt, winkeltjes en rommel. Een dorp waarvan er veel zijn in Midden Amerika en je alleen stopt als het echt nodig is voor benzine. Oja, hadden wij al geschreven dat een liter benzine hier $ 1,10 is? En vandaag kregen we nog 30% korting. Als dank hebben we de tankdame de Engelse vertaling voor kentekenplaat, “License Plate”, geleerd. Die kende ze nog niet en had ze nodig om de korting te kunnen berekenen. Wij helpen graag!

Na in het dorp Volcán onze sleutel van onze Medieval Hut in ontvangst te hebben genomen zijn we naar 2 hooggelegen meren gereden. Na de kruisende landingsbaan overgestoken te hebben werd de weg steeds slechter en slechter. Nergens konden we ongestraft onze auto neerzetten. Met moeite gekeerd en de meren maar gelaten voor wat ze waren.

Laatste stop voor de dag, naast het restaurant voor het avondeten, Cerro Punto. Uitzicht richting de Vulkaan Baru. Hangt alleen met zijn kop in de wolken. De rest van de omgeving met steile bergen is erg mooi. En wat aan deze zijde van het land wel minder is, is de wind. Deze is de hele dag fors, en altijd in de droge periode.