Sabrina en Almar ontdekken...........

Santa Fé, Valle de Anton en Panama Stad regenwoud

We zijn weer bij Panama Stad, in het nabij gelegen regenwoud. Panama is gelukkig nog best heel groen. Dieren en dus ook vogels zijn lastig te zien maar we hebben best wat geluk gehad met mooie vogels. Daarover later in dit bericht.

De afgelopen 2 dagen hebben we in Santa Fé en El Valle de Anton doorgebracht. Beide dorpen liggen in het midden van het land in de bergen. Helaas is het in de bergen al de gehele tijd bewolkt. En valt er ook af en toe regen uit. Met name ‘s nachts. Overdag eigenlijk bijna niets en anders droog je weer snel op. In de omgeving van Santa Fé is er een weg waar veel watervallen aan liggen. Helaas was het te bewolkt en de paden te vochtig om hier iets van te maken. Eigenlijk reden we continu over steile bochtige bergweggetjes in de mist. De paden waren van rood blubber. We hebben hierop maar het dorpje doorgewandeld. Dorpje stelt weinig voor. Je komt er echt voor de wandelingen. Toch hebben wij ons vermaakt met vogels proberen te spotten. Heel veel gieren en weinig anders. Totdat de plaatselijke kip met zijn jongen langs kwam. Het avondeten deden we in een Fonda, plaatselijke eethut. Dit was zo lekker dat Sabrina ook aan haar bord begon. Dat is het nadeel van papieren bordjes en plastic bestek. Ondanks het gat in het servies smaakte het echt heerlijk.

El Valle de Anton was niet heel veel anders. Het dorpje wel wat gezelliger en mooier ingericht. Wat we gezien hebben van de omgeving was mooi in een dal, hoge groene bergen er omheen. Hier zaten we in een landhuis met een mooie tuin eromheen. Sabrina ging helemaal op in de bloemen. De score verder in dit dorp waren een Kolibrie en een aantal Kaketoes. Ook hier weer heel goed en goedkoop in een Fonda gegeten en nu hebben we het servies heel gelaten.

Vanochtend dus weer verder gereden richting Panama Stad. In een buitenwijk, nog voor het Panamakanaal is een grote weg verbouwing aan de gang. Op onze heenweg de binnenlanden in was het 3 banen Panama Stad uit en 1 er naar toe. Wij hadden een vertraging van ongeveer 15 minuten maar de ander kant op stond het echt muurvast om van 3 naar 1 rijbaan te gaan. Vandaag calculeerde wij een fikse vertraging van 1 a 2 uur in. Dus wij waren er in 10 minuten voorbij. Ze hadden weer een baan toegevoegd. Dit betekende dat we vroeg in ons hotel waren. Een groot hotel met golfbaan in het regenwoud.

De middag zijn we begonnen aan de Pijpleiding-trail. 2 dikke pijpleidingen dwars door het natuurgebied. we hadden volgens de man in een houten huisjes 2 opties om te wandelen. 1 trail van maximaal 17 km enkele reis gratis, of een wandeling van circa 5 kilometer de andere kant op voor $ 30 per persoon. En hoe wilden wij betalen? Cash of creditcard. Wij kozen voor “niet”!

We zagen een Neusbeer, meerdere Agouti’s, 2 verschillende soorten apen (Slingerapen en Kapucijnapen), Eekhoorn en veel vogels. Waaronder een Rufous Motmot. Een erg mooie vogel met een oranje kop, groen lijf/vleugels en een lange blauwe staart met pluimen aan het einde. We zullen snel de foto opladen.

Halverwege de middag waren we leeg gezweet van het lopen en zijn we naar de schutsluizen van Ijmuiden / oeps Panamakanaal gegaan. Hier hebben we gezien hoe de sluizen werken en hoe een containerschip er door werd gelaten. De kosten voor het schip? $ 200.000.

Bij aankomst op ons resort werden we ontvangen door de Jezus Christus hagedis. De dag sloten we af met vogels fotograferen vanaf ons balkon. Blauwe, gele, groen, zwarte en een specht. We hopen dat we de namen gaan vinden. De foto’s hebben we al. We kunnen al wat namen prijsgeven: Blauw Grijze Tanager, Goudkraag Manakin, Palm Tanager, we denken de Blauwe suikervogel en de rest moeten we nog opzoeken.